DLRR Mobilofoonvergunning

DLRR Mobilofoonvergunning - gewijzigd.
Zoals iedereen in de "Overdrive" (nummer 1 – 2013) heeft kunnen lezen, is het Dutch Land Rover Register sinds kort in het bezit van een mobilofoonvergunning.
Clublid Jan Pieper heeft het een en ander verder uitgelegd in diverse berichten op het forum (bij Tips / Best practices), tevens heeft hij een samenvatting van die berichten gemaakt, 
Aanvulling: tgv een computercrash zijn er wat wijzigingen zie link 


De mobilofoon die je aanwezig mag hebben en gebruiken onder de machtiging van de DLRR moet een VHF-apparaat zijn, welke geschikt moet zijn voor en geprogrammeerd met de frequenties 160.1700 MHz, 160.4700 MHZ en 160.5700 MHz. De modulatie moet zijn FM / 14F3E.

De antenne ben je vrij om te kiezen, dat kan een korte ¼ golflengte (lambda) zijn van ca. 50 cm, een 5/8 lambda van ca. 120 – 130 cm afhankelijk type, een magneetvoetantenne, als het maar geschikt is voor de VHF 160 MHz. Deze antennes krijg je geschikt door ze op een bepaalde lengte af te knippen, die redelijk nauwkeurig bepaald is. Afknippen doen met gebruikmaking van een zgn. staandegolf meter aka SWR-meter die geschikt is voor VHF. Een SWR-meter van een "bakkie" is dat niet echt. Deze antennes zijn her en der in NL te koop bij bijv. zendamateurwinkels. Te gebruiken coaxkabel moet 50 Ohm zijn, bijv. RG58C/U, met aan het eind een BNC-connector 50 Ohm.

De mobilofoon, in dit geval bijvoorbeeld de CONDOR 16 / TMC82 zelf is bij aflevering voorzien van een microfoon, luidspreker zelf bijkopen. Neem hiervoor een spraakluidspreker van 8 Ohm, 5 Watt. Kosten ongeveer € 10.  Aansluitschema wordt meegeleverd. Ook een slede hoort tot de levering, deze kun je vast bouwen in de auto, en na gebruik de mobilofoon makkelijk mee naar binnen nemen. De LS en de MIC blijven dan achter.
Inbouwen van de mobilofoon is niet moeilijk, zet hem op een goed bereikbare plaats neer zodat je zonder veel moeite te moeten doen de kanalen kunt wijzigen en kunt zien wat je gedaan hebt. De aansluiting moet op 12 Volt gebeuren, zet er een zekering van 10 A tussen, dan werkt het prima.

Het gebruik van de mobilofoon is ook niet moeilijk, aanzetten, kanaal 1,2 of 3 kiezen, dat is het ! Maar wel aan een paar fatsoenregels gebonden. We zijn als DLRR niet de enige gebruikers van deze frequenties, hou je dus aan de gestelde regels van "geen storing veroorzaken", als er meerdere gebruikersgroepen aanwezig zijn, wissel dan eens van kanaal, of spreek onderling af wie welke roepletters gebruikt. Bij ons is dat makkelijk, je krijgt je roepletters verstrekt van Kees Cremers. Ook herhalen of doorgeven van berichten van anderen waar je niets mee te maken hebt: NIET DOEN, dat kan ons de machtiging kosten.
Ook gebruik in het buitenland is op deze frequenties NIET toegestaan, daar kunnen bijv. in Frankrijk de SAMU-ambulances op zitten, en dan krijg je een vette prent als je het wel doet en gepakt wordt.

Voor een meer uitgebreide versie van dit verhaal verwijs ik naar de DLRR-site onder Tips etc., daar staat alles nog een keer heel duidelijk per item beschreven.

Link naar de verschillende berichten op het DLRR-Forum
Mobilofoon in een Land Rover
Gebruik van een mobilofoon deel 2
Antennes 160 mHz
Antennes 160 MHZ 2
Antenne adressen
Opmerking: de afbeeldingen die erbij staan zijn alleen zichtbaar als je bent ingelogd op het forum.

Jan Pieper.