Radiatortunnel series 2a

Plaats hier de vragen. / Post your questions here.

Moderators: Frans Bonnes, Webmaster

Radiatortunnel series 2a

Berichtdoor -ingo- » vr jun 04, 2021 09:54

Goedemorgen,

Na jarenlang het scheurtje in het bovenste tankje van de radiator van mijn serie 2a te hebben gerepareerd, is het nu zover dat reparatie niet meer lukt. Ik heb een nieuwe radiator van een serie 3 aangeschaft, maar nu blijkt de radiatortunnel niet meer te passen, dat wil zeggen, de tunnel zit hoger dan op de originele radiator, waardoor de ronde opening waar de ventilator in draait, te hoog uitkomt, en de ventilator de onderste rand van de opening raakt.
Mijn vraag is nu of ik de radiatortunnel achterwege kan laten, of dat ik de bestaande moet aanpassen of dat ik op zoek moet naar een tunnel van een serie 3. Ik wil nu ik toch bezig ben, ook een elektrische ventilator bijplaatsen, ter ondersteuning van de vaste originele. Dit omdat de motor bij hoge buitentemperaturen en lage toeren erg warm wordt. Ik heb gehoord dat in het geval van een extra (ondersteunende) ventilator een radiatortunnel niet persé noodzakelijk is, omdat de motor door de extra ventilator voldoende gekoeld wordt, ondanks dat de luchtstroom niet meer gestuurd wordt door afwezigheid van de radiatortunnel. Is dat inderdaad zo?

Ik hoor graag wat jullie meningen en/of bevindingen zijn.

Met vriendelijke groet,

Ingo Aarssen
-ingo-

Keer terug naar Vragen / Questions