Scratch en de 88 serie III

Plaats hier de vragen. / Post your questions here.

Moderators: Frans Bonnes, Webmaster

En even totaal iets anders! De 2cv!

Berichtdoor Scratch » do maart 10, 2016 20:27

Mijn broer heeft alle Land Rovers en Suzuki's opgeruimd maar zijn handen jeukten nog steeds. Mijn pa komt weer om in de 2cv's en AY's dus was er besloten om er een vanuit Friesland te verhuizen naar Harderwijk, zodat mijn broer zijn project kom beginnen. De Lelijke Eend rijd wel, maar is nog niet voorzien van een NL kenteken. Wel heeft de RDW de auto geschouwd en voorzien van lootjes. Dan heb je transport nodig!! Ik zou met de 90 kunnen gaan, maar aangezien de 88 weer op de weg mag, was het eigenlijk wel zo leuk om deze in te zetten :D

Afbeelding
Voor zo'n monster rit moet je wel even de tank vol gooien :lol:

Afbeelding
Dikke pret onderweg!

Afbeelding
De boel goed vast sjorren, want een 2cv waait er zo af :mrgreen:

Afbeelding
Dan is het tijd voor afscheid...

Afbeelding
nog even langs de Mc Donalds en dan zijn we bijna weer thuis.

Het was een super gezellig dagje, en de Land Rover heeft zich weer prima bewezen :wink:
Afbeelding
Scratch
Expert

Re: Scratch en de 88 serie III

Berichtdoor redacteur henk » vr maart 11, 2016 09:58

Geen Mac Donalds maar de KFC :wink:

Weet je zeker dat je de 88 inch wel wil verkopen :shock:

Groeten neef Henk
redacteur henk
Expert

Berichtdoor Scratch » vr maart 11, 2016 19:34

redacteur henk schreef:Geen Mac Donalds maar de KFC :wink:

Weet je zeker dat je de 88 inch wel wil verkopen :shock:

Groeten neef Henk

Diep in mijn hart wil ik hem houden, maar het is samen met de 90 wel een beetje dubbel op. En de 90 is net een beetje meer mijn Land Rover! Die wil ik echt niet weg doen :wink: Maar ik vraag waarschijnlijk een stevige prijs, want weg is hij nog niet :mrgreen:

2 test rijders gehad, een notaris die begin te bieden vanaf €2000,- tot €4000... Nu had hij hem voor een fractie meer kunnen meenemen, maar ik was er wel klaar mee. De 2de was meteen verliefd op de 88 en vond de €4400,- een meeneem prijs. Jammer dat hij zijn vrouw had meegenomen, die vond een Land Rover niets :roll:
Afbeelding
Scratch
Expert

Berichtdoor Scratch » za apr 02, 2016 12:13

En hij is verkocht !!

De 88" gaat naar Zuid-Limburg en de verkoper heeft er grote plannen mee. Misschien dat de auto nu de aandacht krijg die het verdiend. Ik zal hem missen, maar ik heb nog voldoende werk aan mijn 90 :wink:

Deze heeft de afgelopen week bankjes achter in de de bak gekregen met gordelhouders, een rolbeugel en een spare wheel carries. Voor de wieldrager moet ik nog wel een adapter maken, want mijn band is te groot, en de velg heeft een verkeerde offset. Ook liggen de ramen voor in de zijkant al klaar. Iemand een handige manier om de bochten er te zagen !?

Nu een kijken hoe lang ik met 1 Land Rover kan :|
Afbeelding
Scratch
Expert

Berichtdoor redacteur henk » zo apr 03, 2016 09:34

Ik zaag altijd met een decoupeerzaag met een fijn zaagblaadje gaten in het aluminium. Wel eerst met tape afplakken want anders krijg je snel krassen

Groeten neef henk
redacteur henk
Expert

Berichtdoor Scratch » za okt 01, 2016 22:54

Het is alweer een tijd geleden dat ik hier wat gepost heb. niet dat nu de 88" weg is en ik niets maar beleeft met Land Rovers, want de 90 vraagt meer onderhoud en aanpassingen dan ooit. Begon met het idee om dit jaar met de 90 op vakantie te gaan. We hadden een nieuwe caravan en de verlichting moest in orde gemaakt worden. We begonnen met de stekker achter, toen de richting aanwijzer op het dashboard en kwamen tenslotte terecht onder de motorkap :?

Afbeelding
Op zoek naar stroom storingen, kortsluiting en verlichting voor de aanhanger/caravan.

Weekend erop test slapen op Furstenau, dagje rijden, kampvuur en bier en iets te veel zelf gestookte drank uit het Oostblok. Het terrein lag er weer geweldig bij en we hebben weer een hoop lol gehad!

Afbeelding
Weekendje Furstenau

Voor de vakantie nog maar even de ramen er in gemaakt, was eigenlijk een peulen schil, dacht de rechte stukken met een haakse slijper te doen, maar de decupeer zaag knabbelde er lekker door. Even goed aftekenen (de ronding boven is anders dan onder) rand je kit, en plakken maar. Gelijk gordels achterin gemaakt. De kids zijn er zeer blij mee.

Afbeelding
90 is nu echt ingericht voor personen vervoer!

Na de vakantie was er nog een evenement van de Land Rover Club. Weer in Veldhoven. Meestal sla ik deze over, maar het was al lang geleden dat we bij de club waren geweest. Uiteraard was het weer file rijden, en wisten we weer waarom we hem oversloegen :mrgreen: (wel lekker uitgeleefd)

Afbeelding
Evenementen Veldhoven LRCH. Vast in een modderput! (Foto Martin)

Afbeelding
En weten los te komen

Als we op bezoek zijn bij garage vd Vegt lopen we tegen een stapel banden aan. 37" net even groter dan de Simexen van mij. Edwin kan nog wel aan een set komen. Zijn wel 17" velgmaat, dus opzoek naar passende velgen.

Afbeelding
Nieuwe bandjes zijn onderweg :-)

Bij de grote beurt willen we wat echter onderdelen vervangen of opnieuw afstellen. De timing word gecontroleerd en goed bevonden, kleppen gesteld en dan de verstuivers wisselen. Reviseren was prijzig en ik kon een goede deal maken met 4 nieuwe. Klusje zou zo geklaard zijn als er niet een verstuiver muur vast zat. Uiteindelijk is de kop verwijderd en met ultra zonische trillingen is de verstuiver er uit gehaald. Volgende stap word de brandstofpomp iets opvoeren en iets doen met de turbo (variabele turbo)

Afbeelding
Nieuwe en oude verstuivers.

Nu hebben we het plan opgevat om mee te doen aan de Extreme Challenge van de LRCH. Ik zit in "Team Exxtreem" van De Defendershop. De lier krijgen een Bow2 motor en de kooi moet nog afgemaakt worden. Daarom toch maar besloten om de 90 te schorsen zodat we meer tijd krijgen om hem te verbouwen, daar het mijn dagelijkse auto is.
Mijn zoektocht naar een Defender 110 liep op niets uit, of veels te duur, of een oud Engels hok met of een verkeerde motor of een fout kenteken. Uiteindelijk uitgekomen op een Discovery. De Td5 was me een tikkie te duur, maar er stond een 300tdi bij mij om de hoek. Voor een prijs iets meer als het statie geld leek het mij een goede deal, daar de hele aandrijf lijn in de 90 zou passen. Dus ik een nieuwe daily, en de aandrijflijn op schap :twisted:
Afbeelding
Mijn nieuwe "daily" Dallas

En ik moet zeggen, het model vind ik niets, maar het is Defender techniek en rijd als een Range Rover. Hij is stil, heeft een radio die aan kan en die je hoord, en iedereen heeft een ruime stoel met gordels :lol: verder blijft het een echte Land Rover: enkele deuren willen niet op slot, een raam zit vast, blower hapert en hij lekt olie (uiteraard kreeg ik er bij aankoop een liter olie bij) het interieur is ook wat gehavert en versleten, maar daar wijd ik de volgende topic wel aan!
Laatst bijgewerkt door Scratch op zo jan 01, 2017 01:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Scratch
Expert

Furstenau weekend

Berichtdoor Scratch » zo okt 16, 2016 12:01

Afgelopen weekend was het weer zover, het jaarlijks weekend Furstenau met "Nunspeeters". Buiten Land Rovers zijn er veel Suzuki's en diverse andere merken ( geen probleem, die trekken we ook los). Omdat de 90 geschorst is gaat deze op de aanhanger. Eerst die van mijn werk, maar omdat er ook nog een quad die kant op moet laden we de 90 op de aanhanger van Edwin. Deze is 40cm langer, en dan past alles net.

We verzamelen bij garage van der Vegt en in colonne rijden we richting Duitseland. Onderweg haken er nog wat auto's aan die ons achterop rijden. Rond 18:00 komen we aan en is de port dicht, maar via de zijingang kunnen we het kampeer terrein op. We staan op de schietbaan. Er zijn al verschillende rijders, maar er is nog plek genoeg. Prima kamperen!! Met een vuurtje voor de tent, offroad verhalen en een een pilsje is het al snel gezellig.

Afbeelding
90 in de zand groeve.

Ondanks dat het vrij droog is geweest zijn er nog modder bakken genoeg te vinden. De meest geraken we wel door, maar een enkele keer is het lieren. De lier motor heeft het zwaar, want vaak moeten we snatchen.

Afbeelding
Lieren in een cement bak.

Ook dit keer proberen we de steile helling (poging 6 of 7) Half rijden en lieren komen we tot de helft van de heuvel, maar de motor valt stil. Een blik op de tankerrederij vertelt me dat we op reserve rijden, en de pomp geen brandstof meer omhoog krijgt. Op de lier motor laten we ons weer zakken. Volgende keer moet het lukken...

Afbeelding
Steile helling bedwingen.

https://m.youtube.com/watch?v=WAwXf_zqk9Y

Afbeelding
90 bij het graffitie huis.

Afbeelding
Combinatie klaar voor de terug weg
Laatst bijgewerkt door Scratch op ma okt 24, 2016 19:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Scratch
Expert

rolkooi 90

Berichtdoor Scratch » zo okt 16, 2016 19:47

Ik zat er al een hele tijd tegen aan te hikken. Rolbeugel achter in de bak was al gemonteerd, maar de kooi voorlangs lag nog altijd in de schuur. Het was een bouwpakket wat ik ooit had gekregen van een challenge maatje die hem niet ging gebruiken. Hij was ontworpen voor een softtop, maar ik had aan de rol beugel achter al gezien hij bijna paste op een hardtop (2 cm hoger) het lastigste was het bepalen van de gaten in het spatbord, en de manier om het gat te maken. Haakse slijp tol te grof, gatenboor niet groot genoeg, en de decupeer zaag niet diep genoeg :evil: uiteindelijk de gaten groot genoeg om de rong er in te laten schuiven. De dwars rongen paste wonderbaarlijk en uiteindelijk leek als goed op de plek te zitten. Boven past hij nog niet op de rol beugel, maar daar had ik de bevestiging toch af geslepen. Daar moet wat las werk aan te pas komen :roll: . Van de week nog maar even een lik verf er over!

Afbeelding
Afbeelding
Scratch
Expert

klaar voor de extreem challenge van de LRCH

Berichtdoor Scratch » za okt 22, 2016 21:56

Was weer een dagje flink door zwoegen, laatste puntjes voor de extreem challenge van de Land Rover Club Holland. https://www.lrch.nl/event/x-treme-team-trophy-2016

Afbeelding

Afbeelding

- Rolkooi voor het raam langs afgemaakt en in de verf gezet.
- Liermotor van 3.5pk vervangen voor Bow2 motor van 6.8pk
- Rock sliders geplaatst
- Rubbere spatbord verbreders geplaatst
- diverse verankerpunten gemaakt in de laadbak voor de ladders en grond anker.
Afbeelding
Scratch
Expert

schakelaars/dashboard Discovery

Berichtdoor Scratch » zo okt 23, 2016 18:40

Hier wat "schakelaar" vragen van de Discovery type 1/300Tdi. Van de schakelaars heb ik enkele lampjes niet branden, nu heb ik een schakelaar los gehaald, maar kan ik niet ontdekken hoe ik het lampje kan vervangen!? Is dit mogelijk, of moet ik opzoek naar een vervanger :? En als ik een vervanger zoek, waar te bestellen of 2de hands zoeken :roll: Paddock Spares heeft iig niets.

Afbeelding
Schakelaar mistlicht waarvan de lamp stuk is.

Afbeelding
Schakelaar van de voorruit verwarming die niet ingedrukt blijft.

Verder wil ik van wat notenhout af. Paneel van de electrische ramen heb ik al gewisseld, was hetzelfde als van een Rangr Rover. Nu was het kachel gedeelte waarschijnlijk ook uitwisselbaar, maar daar zag ik toen geen waarden is (weg gegooid...)
Iemand die zoiets heeft liggen !!

Afbeelding
Bestaand paneel met notenhout.

Afbeelding
(Gezocht !! Paneel gewoon zwart) inmiddels opgelost door het houten paneel te verwijderen.

Ook kan mijn interieur wel een opfrisbeurt gebruiken. Zo zoek ik nog wat hoezen voor handrem en de pook hoog en laag, een arm steun die er nog netjes uit ziet in de kleur grijs of zwart. En de afsluit rand van de selector.

Afbeelding
Gezocht!! Hoog/laag pook hoes en handrem hoes, arm steun grijs, afsluit rand selector.

Mocht iemand een antwoord hebben of wat weten te liggen, laat het me weten :D
Laatst bijgewerkt door Scratch op do nov 17, 2016 23:29, in totaal 2 keer bewerkt.
Afbeelding
Scratch
Expert

Berichtdoor schroten » zo okt 23, 2016 20:54

Moet even graven, maar als het goed is heb ik nog hoog-laag pookje en handrem met hoezen liggen. Ook wat schakelaars van de disco liggen ergens in een kratje...
Ik ga komende week zoeken voor je.
Groet
Hans
schroten
Expert

Extreem Trophy LRCH

Berichtdoor Scratch » ma okt 31, 2016 08:51

Benaderd door Jerry van de Defender Shop heb ik me gek laten maken mee te doen aan de LRCH Extreem trophy. In een team van 3 auto's gaan we 8 parcourtjes afleggen, waarvan 2 op de zaterdag avond en 6 de volgende dag met licht. De parcourtjes zijn zo uitgezet, dat ze niet makkelijk in de vastgestelde tijd zijn af te leggen.

Afbeelding
Het keuren van de auto's. Punten waren brandblusser, EHBO trommel, rolkooi, gordels, algemene toestand auto/APK.

Afbeelding
De wedstrijd begint met schemer op zaterdag avond. Via loting is de volgorde bepaald. Wij mogen als derde met als voordeel dat we niet lang hoeven te wachten en het parcour al een beetje in model is gereden.

Afbeelding
Het team EXxtreem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Van binnen en buiten onder de modder...

Voor meer foto's kun je naar de site van Martin Brink: http://www.terrein.nu/Actualiteit/LRCH- ... rophy-2016
Afbeelding
Scratch
Expert

Termostaat vervangen Discovery

Berichtdoor Scratch » do nov 17, 2016 11:38

Sinds het kouder is geworden merk ik dat de kachel niet meer warm wordt. Ook duurt het lang voor de temperatuurmeter omhoog gaat en zakt hij gelijk als er snelheid wordt gemaakt op de snelweg. Mijn vermoede is dat de termostaat open blijft staan :? Het vervangen van de termostaat is een peuleschil. 2 boutjes en je kunt hem er uit halen. Pakking of kit is niet nodig, want in het doosje zit ook nog een rubbere ring. 10 minuten later kan ik het systeem ontluchten en een proefrit maken... als het niet tegen zat. Bij het ontluchten breekt het plastic dopje wat op het termostaathuis zit in stukken. Daar zal een andere op moeten. Nu had ik gelezen dat een einddop van een cv/radiator ook zou passen, dus even neuzen in de schuur bij het loodgieters materiaal. Daar vind ik een knelkoppeling einddop die precies past!! Proefritje maken, kachel in alle standen en onder de kap wat knijpen in alle slangen, nog een beetje koelvloeistof erbij en de kachel doet het weer prima :D

Afbeelding
Misschien 2 einddopjes halen met een ontluchtingsnippel er op, dat zou pas handig zijn :mrgreen:
Laatst bijgewerkt door Scratch op do nov 17, 2016 12:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Scratch
Expert

17" velgen

Berichtdoor Scratch » do nov 17, 2016 11:58

voor het "grote banden project" heb ik 17" velgen besteld. De bedoeling is dat er 37" banden op komen. We wachten op een setje Maxxis banden, maar BF-G word ook nog overwogen. Beide banden zijn er in "sticky" en Road legal. Beide hebben zo hun voordeel in gebruik in terrein of op de weg en zijn meer of minder slijtage gevoelig. Dat wordt nog een hoofd breker :roll:

Aangezien ik er ook nog beadlocks op wil, moet ik me ook daar nog in verdiepen. Het mooist is om de velg deelbaar te maken met 2 ringen net achter de velings rand. Dan word de velg niet breder en houd je een smalle band.

Afbeelding
Afbeelding
Scratch
Expert

Berichtdoor Scratch » wo dec 21, 2016 12:48

Vandaag de 90 maar weer eens achter de schuur vandaan getrokken. Getrokken, want na de extreem trophy start hij niet meer. De accu spanning geeft 12,6 volt en zakt met starten na de 11.8 volt. Start motor verwijderd en rechtstreeks op een accu, deze doet het, maar ziet er niet fris uit. Die heeft vaker in de prut gestaan, dus vervangen voor een nieuwe. Ook de accu's zijn niet helemaal oke. Tenminste 1 heeft kortsluiting dus er maar tussen uit voorlopig. Voor nu even 1 accu en later maar opzoek naar 2 nieuwe accu's zodat we weer lang kunnen lieren :mrgreen:

Afbeelding

Vanmiddag ontschorsen en een testrit maken!!
Afbeelding
Scratch
Expert

VorigeVolgende

Keer terug naar Vragen / Questions