Scratch en de 88 serie III

Plaats hier de vragen. / Post your questions here.

Moderators: Frans Bonnes, Webmaster

Re: Scratch zijn 88 SIII

Berichtdoor Scratch » do aug 14, 2014 22:02

En gelijk even een tochtje geregeld met mijn broer. 88" only, dus alleen korte bochtjes :mrgreen:
Met 2 auto's, dat is handig dacht ik. Stel dat ik stil kom te staan. maar onderweg moesten we een euvel bij de lightweight verhelpen. Een stekker op de bobine was na een drempel er af geschoten. Gelukkig snel verholpen :D

De 88" stuurde prima en lag goed op de weg. Remt prima en het lawaai valt me alles mee.
Wel moet er nog iets gebeuren aan de motor. Hij rijd eigenlijk alleen op de choke, en niet veel harder dan zo'n 60km/uur op de teller. Bij afremmen voor drempels en rotondes knallen uit de uitlaat (vuur zelfs) en daarna inhouden. Ik vermoedt de carburateur of de ontsteking, maar veel kennis van benzine motoren heb ik nog niet :?

Iemand een suggestie !?

Afbeelding
Afbeelding
Scratch
Expert

Berichtdoor maartenreinders » za aug 16, 2014 04:21

backfires :D
carb afstellen :)
maartenreinders

Berichtdoor Scratch » za aug 16, 2014 09:36

maartenreinders schreef:backfires :D
carb afstellen :)

Afbeelding
Revisie setje Zenith 36 IV besteld :D

Afbeelding
Zoveel onderdelen, dat wist ik ook niet :? Eerst met was benzine alle delen schoon gemaakt. Daarna een uur in een emmer met warm water en Soda. Nog even met Sif en een tandenborstel na behandelt en het ziet er uit als nieuw :wink:
De pakking in het midden was niet veel meer, en alles zat onder de Gum. Heel veel revisie delen zal ik niet nodig hebben. Buiten de grote pakking in het midden is de rubber ring onder de hoofdsproeier vergaan. De sproeiers lijken me oké en een naald zit er niet in.

Afbeelding
Het was even puzzelen, maar ik heb alle onderdelen weer op zijn plek, vooral de vele sproeiers was even zoeken :lol:
Ik dacht, niet wachten tot de revisie kit binnen is... Want dan weet ik het niet meer :roll:

Van de week zal ik de ontsteking, kabels en bougies bekijken, schoonmaken en afstellen. Kan ik er meteen mee verder als de carburateur er weer op zit.
Afbeelding
Scratch
Expert

Berichtdoor maartenreinders » zo aug 17, 2014 22:09

goed bezig!
maartenreinders

Berichtdoor redacteur henk » ma aug 18, 2014 10:36

Leuk he die LR puzzels!

Gr. neef Henk
redacteur henk
Expert

Berichtdoor Benlaroleek » ma aug 18, 2014 13:46

redacteur henk schreef:Leuk he die LR puzzels!

Gr. neef Henk

Jij heb er zeker ook nog twee liggen waar je nooit aan toe komt :mrgreen:
Benlaroleek
Expert

Berichtdoor redacteur henk » ma aug 18, 2014 15:18

Ik heb er zelfs nog 10 liggen en die neem ik mee naar de sortout :wink:

Gr. neef Henk
redacteur henk
Expert

Revisie setje carburateur binnen

Berichtdoor Scratch » do aug 21, 2014 17:43

Revisie setje is binnen. Ziet er goed uit, alles zit er ook daadwerkelijk bij.
Zelfs nog wat rubbere ringen en leertjes welk ik nog niet ben tegen gekomen. Maar misschien dat er origineel nog rubber ringen onder de sproeiers gemonteerd zitten :?
Het merk is Karson !? Mij niet bekend, is het wat :roll:

Afbeelding

En dat voor dat geld :mrgreen:

Afbeelding

Monteren ging prima. De O ring om de Venturi leek wat aan de krappe kant, maar paste uiteindelijk wel en sluit de vlotter kamer goed af. De 2 papieren pakkingen voor het membraan heb ik eerst laten weken in water zodat ze niet zouden scheuren (waren ook aan de krappe kant) verder de gasklep vervangen en alle sproeiers. Voor de hoofd sproeier kon ik kiezen uit 2 sproeiers. Ik heb de gene genomen met het grotere gat, zelfde als die er uit kwam.
Laatst bijgewerkt door Scratch op za aug 23, 2014 23:31, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Scratch
Expert

VRAAG AFSTELLEN CARBURATEUR !!

Berichtdoor Scratch » za aug 23, 2014 16:46

Hoi allemaal,

Ik kom er niet uit :? Na het vervangen van pakkingen en sproeiers is de carburateur nog niet af te stellen.
Starten op de choke gaat prima, maar hij wil niet stationair lopen. Ook niet als hij warm is.
Eigenlijk het zelfde als voorheen...

Iemand een idee waar kan dat aan liggen !!
Afbeelding
Scratch
Expert

Berichtdoor Geert LW79 » za aug 23, 2014 17:22

Zuigt hij misschien ergens valse lucht? Ik zou alle pakkingen tussen de carburateur en de kop na lopen.
Ook kan je eens proberen hoe het gaat als je de carterontluchting afkopppelt en de opening naar het spruitstuk dichtstopt.

Geert
Geert +0.9 NAP

Light Weight S3 1979 2.25D
Geert LW79
Expert

Berichtdoor Scratch » za aug 23, 2014 18:13

Carter ontluchting afgekoppeld en gat afgedopt ! Maar geen verschil :(
Ondertussen heb ik ook wat gedraaid aan de ontsteking, dus ik denk dat ik die eerst maar eens op tijd moet zetten.
Nog geen idee hoe dat moet. Iets met een stroboscoop weet ik nog van school (lang, lang geleden)
Vacuüm vervroegen getest en lijkt goed. Leiding vervangen door een stuk slang om lekkage uit te sluiten.
Ik heb het kijk glaasje van de benzine (net voor de opvoer pomp) ook schoongemaakt en zie als ik draai aan de ontsteking soms bellen, soms een draaikolk, en soms niets !? Ook gas geven gaat stotterend en niet geleidelijk. Voltoeren gaat alleen als ik de ontsteking flink naar rechts draai (klok mee)

Helpt het nog als ik de ontsteking en de kleppen ga stellen !?

Maar weer eens flink inlezen, want dit is allemaal nieuw voor me :lol:
Afbeelding
Scratch
Expert

Als je dan toch bezig bent...

Berichtdoor Scratch » za aug 23, 2014 23:23

Omdat ik van Scratch moet beginnen, want ik heb geen idee waar ik mee bezig ben, ga ik het maar wat grondiger aanpakken :| Eerst de ontsteking goed krijgen, daarna carburateur afstellen en dan weer de ontsteking controleren.

Daar ik de ontsteking van het padje heb geholpen, en aan de vervroeger heb lopen draaien lijkt me het een goed plan om het hele handeltje maar te vervangen. Het ziet er ook allemaal niet meer al te nieuw uit, dus waarom martelen met nieuwe onderdeeltjes... Voor GBP 19,- heb je bij Paddock al een complete ontsteking, voor GBP 65,- heb je de duurdere (betere !?) Tja, dan is een elektronische ontsteking eigenlijk geen gekke optie :roll: Landro http://www.landro.nl heeft ze voor een schappelijke prijs liggen, dus gelijk samen met bougie kabels en bougies (8:1) maar besteld.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ook een ontsteking monteren en afstellen is nieuw voor me, maar ja, je bent nooit te oud om te leren, zullen we maar zeggen. Aangezien een stroboscoop onmisbaar is bij het afstellen, is de aanschaf van een een feit 8)

Afbeelding
Afbeelding
Scratch
Expert

Aanbieding ReGa ontsteking/carburateur !

Berichtdoor Scratch » zo aug 24, 2014 10:49

voor de gene die ook de ontsteking en de carburateur willen aanpakken, deze aanbieding kwam ik nu tegen. Geen gekke deal :wink: (geen aandelen)

Afbeelding

--Heel veel Series 3 diesels zijn nu uitgerust met benzinemotoren en helaas loopt daarvan een groot gedeelte ronduit rot. Dit vergalt het rijplezier en daarmee het humeur van de bestuurder en zijn passagiers. Om toch snorrend de zomer in te kunnen rijden, heeft Auto ReGa een totaalpakket samengesteld om jouw 2.25 liter benzinemotor als een zonnetje te laten lopen. In deze set vind je een nieuwe carburateur, een verdeler met elektronische ontsteking, verdeelkap en rotor, 4 bougies en een set bougiekabels. En dat voor slechts €150,-, inclusief BTW! Nog nooit kocht je zo’n uitgebreide set artikelen voor zo weinig geld! Zoals altijd betaal je geen verzendkosten, als je de set bestelt via de webshop http://www.regashop.nl --
Afbeelding
Scratch
Expert

Ontsteken plaatsen en basis afstelling Lars88

Berichtdoor Scratch » zo aug 24, 2014 11:01

Gepost door: Lars88 (Landrover Prikpagina)
Datum: 21 februari 2014 17:47

Voorste cylinder op bovenste dode punt zetten, bij Ron 92 benzine moeten de contact punten dan net open gaan. Je kunt ook een controlelampje aansluiten, die moet dan net gaan branden.
Op dat punt kan je de oude verdeler verwijderen en de elektronische ontsteking plaatsen. Let goed op de onderkant van de verdeler, hierop zit een groef die exact overeen moet komen met de oude en deze moet je bij plaatsen in dezelfde stand zetten zoals de oude eruit gekomen is. Deze groef moet in een uitsparing van de aandrijfas van de verdeler in het blok vallen. Let ook op de uitsparingen van de verdeelkap om de distributeur in de juiste stand over te zetten. Tip, merk de volgorde van de bougiekabels of zet deze een voor een direct over.
Na plaatsing als de motor loopt kan je de verdeler verdraaien tot het punt waarop het toerental oploopt en de motor het rustigst/ soepelst loopt. Meestal staat de ontsteking dan al vrij goed en kun je de auto naar iemand rijden die de zaak met stroboscoop kan controleren. Goed opletten en het is een simpel klusje.
Afbeelding
Scratch
Expert

Berichtdoor alcg » zo aug 24, 2014 22:27

Ontsteking afstellen: lampje:1 draad op de massa en 1 op de onderbreker hammer(veer). vliegwiel op merkstreep van 3 of 6 graden (resp 1:8 of 1: 7 motor) zetten. Dan verdeler draaien tot lampje net aan/uit gaat; verdeler vast zetten, staat ie perfect. Niet meer aankomen!!!! (zeker niet gaan draaien tot ie hoogste toerental bereikt)
Met stroboscoop kun je later e.e.a. nog controleren en zien of de vervroeging goed werkt
Later kun je met de luchtmengschroef (onder aan de carburateur) de zaak nog verfijnen ( op stat. toeren draaien tot hoogste toerental, stationair weer terugschroeven tot 800- 850 toeren en nog eens: dan staat ook dat prima).

Afstellen carb: zorg dat zowel de vacuum vervroeging als een eventuele rembekrachtiger en de (eventuele) vlamdover in carterontluchting afgedopt zijn. Dan moet je m normaliter, als ie dicht, is afgesteld krijgen.
Kijk eens naar de rubber tuletjes van de vacuum leiding: niet gescheurd?
Maak de vlamdover een open: membraam nog heel?
Zuig een aan de slang van de rembekrachtiging: is de 'ketel" nog dicht/heel.

Als een van deze drie lekt krijg je m nooit goed afgesteld: op volgas gaat alles goed (lekkages zijn te verwaarlozen tov de luchtstroom), maar daar tussen: te arm , te rijk etc. etc.

Nieuwe verdeler: let op: het dwarsbalkje onder in de centrale as zit iets uit het midden, het ontvangende aandrijftandwiel idem
Quite Seri(ou)s
alcg
Expert

VorigeVolgende

Keer terug naar Vragen / Questions