Chassis verzinken of niet

Plaats hier de vragen. / Post your questions here.

Moderators: Frans Bonnes, Webmaster

Chassis verzinken of niet

Berichtdoor Frank AW » wo mei 22, 2019 13:55

Hallo,

Ik ben mijn Lightweight aan het restaureren en sta binnenkort voor de beslissing of ik nu wel of niet het chassis laat verzinken.
Ik heb al wat artikelen er over gelezen maar je hebt duidelijk voor- en tegenstanders.
Eerst laat ik het chassis zandstralen, dan de slechte plekken nieuwe stukken erin lassen en dan....?
Hoe kom je in de kokerbalken?, moet je openingen maken om het schoon te maken?
En dan, als ik het wil laten verzinken, eerst in een zoutzuurbad of iets dergelijks.
Ik hoor daar verschillende meningen over, de een beweert dat het zoutzuur nooit helemaal uit de kokerbalken gaat, vooral de hoeken, met als resultaat dat na het verzinken de zinklaag het zoutzuur opsluit en dat het dan toch weer van binnenuit gaat roesten, juist door de achtergebleven zoutzuur.
Stel dat het wel goed verzinkt wordt dan ben je er ook van af.
Aan de andere kant, het chassis heeft 40 jaar redelijk goed doorstaan, uiteraard de achterbalk en 2 zijsteunen die zeer slecht zijn.
Als de binnenkant met Mike Sanders wordt behandelt en de buitenkant met een zeer goede industriële lak, ik heb daar BRANTHO-KORRUX voor op het oog, komt veel beter uit een test als roestomvormer en verf dan welke roestomvormer dan ook (wordt tevens gebruikt op booreilanden), dan is het chassis beter behandelt dan vanaf fabriek.
Tevens zullen de kosten beduidend lager zijn.
Wie kan op bovenstaande reageren vanuit zijn eigen ervaringen.

Groetjes Frank.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Frank AW

Keer terug naar Vragen / Questions