Laatste nieuws MRB 15 April 2013

Moderators: Frans Bonnes, Webmaster

Laatste nieuws MRB 15 April 2013

Berichtdoor carawagon » ma apr 15, 2013 17:50

Oldtimer-alliantie wijst eindbod staatssecr. Weekers af. 15 april 2013

http://fehac.nl/actueel/6-actueel/239-overleg-mrb-vrijstelling-mislukt

http://fehac.nl/images/stories/bestandenopenbaar/2013/oldtimer-alliantie_wijst_bod_stas_weekers_af.pdf




Na maanden onderhandelen met het ministerie van Financiën heeft de oldtimer-alliantie bestaande uit FEHAC, ANWB, KNAC, BOVAG, FOCWA en RAI vereniging het bod van staatssecretaris Weekers over de MRB voor oldtimers afgewezen.
Sinds november 2012 gonst het in oldtimer-land door een simpel zinnetje in het regeerakkoord ” De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu-overwegingen afgeschaft.”.
De federatie van oldtimer clubs FEHAC, automobiel club KNAC, mobiliteits-consumentenorganisatie ANWB, brancheverenigingen BOVAG, FOCWA en RAI vereniging zijn sindsdien samen opgetrokken tegen deze afschaffing. De Tweede Kamer heeft twee moties aangenomen, waarbij de staatssecretaris opgeroepen werd om de oldtimerliefhebber te ontzien .
Basis van het besluit was een rapport van PBL “milieueffecten van Oldtimers”. Met een aantal deskundigen heeft FEHAC dit rapport onder de loep genomen en ze zijn tot de conclusie gekomen dat dit rapport niet de werkelijkheid weergeeft. Het aantal gereden kilometers en daarmee het milieueffect van oldtimers is veel te hoog ingeschat. De toekomst scenario’s waren op het moment van uitkomen van het rapport reeds achterhaald. Het enige verweer van PBL is dat FEHAC verouderde en achterhaalde gegevens heeft gebruikt in zijn reactie. Echter navraag bij NAP (leverancier van kilometergegevens volgens PBL) blijkt dat er nauwelijks gegevens van oude oldtimers zijn. De kilometergegevens van jonge oldtimers en jongere voertuigen zijn geëxtrapoleerd over alle oldtimers.
We kunnen spreken van een oneerlijk rapport; oneerlijk qua inhoud en intentie waarmee het opgesteld is. Het lijkt erop dat het rapport bedoeld is om de oldtimer in een kwaad daglicht te stellen. Het is zeer de vraag of een dergelijk rapport mag worden gebruikt om een zorgvuldig regeringsbesluit op te baseren.
Als er al een milieueffect van oldtimers is, dat wordt dit veroorzaakt door oldtimers die voor dagelijks vervoer worden ingezet. Dit is echter een minderheid van de oldtimers en zeker geen meerderheid. FEHAC schat dit in op +/- 30.000 voertuigen (10% van de oldtimer-personenwagens ofwel 0,4 % van alle personenauto’s). Maatregelen tegen deze groep vindt FEHAC terecht.
De alliantie heeft voorgesteld om de leeftijd waarop een auto vrijstelling krijgt in één keer te verhogen naar 30 jaar en af te zien van de huidige overgangsregeling. Hiermee worden veel nu dagelijks gebruikte oldtimers toch weer MRB plichtig (bouwjaar 1985 en 1986). Ook is voorgesteld om de vrijstelling te koppelen aan een verbod op dagelijks gebruik. Dit bleek echter lastig te controleren en te handhaven. Oldtimervrijstelling vanaf 30 jaar komt overeen met andere landen in Europa.
Na maanden onderhandelen met het ministerie van Financiën is de alliantie op woensdag 10 april op audiëntie geweest bij staatssecretaris Weekers. Hier kreeg men te horen dat de vrijstelling voor motorfietsen en vrachtwagens op de huidige manier gehandhaafd blijft (m.a.w. vrijgesteld). Voor de personenauto’s1 gaat de vrijstelling vervallen. Personenauto’s op benzine tot 30 jaar en op diesel of LPG tot 40 jaar moeten de volledige MRB betalen, net als jongere voertuigen. Voor personenwagens
1 Dit geldt ook voor bestelwagens (bedrijfswagens tot/met 3500 kg).
ouder dan de genoemde leeftijden zou een MRB tarief van 1⁄4 tarief worden ingevoerd. Dit tarief (A) is zonder brandstoftoeslag of provinciale opcenten2.
Twee dagen na het gesprek kwam de mededeling van Financiën dat ook voor motorfietsen en vrachtwagens het kwarttarief gaat gelden. En dat bij het tarief voor personenauto’s (B) ook provinciale opcenten komen3. Tevens is bij het kwarttarief schorsen niet mogelijk. Deze kosten moeten dus per jaar betaald worden!
Deze voorstellen zijn voor de alliantie onacceptabel. Ten eerste omdat het milieueffect verwaarloosbaar is.
Ten tweede omdat met deze maatregel de liefhebber niet ontzien wordt, maar flink moet betalen. Voor 120.000 van de 300.000 (ofwel 40%) oldtimer-personenwagens moet de volle MRB betaald worden.
Ten derde omdat deze maatregel desastreuze gevolgen heeft voor de oldtimerbranche. Sinds november ligt deze al praktisch stil. Er zijn al werknemers ontslagen en bedrijven failliet gegaan. Dit betreft niet alleen de handelaren in oldtimers, maar ook de bedrijven die onderhoud, reparatie en revisie aan oldtimers uitvoeren. De beoogde belastingopbrengst van 150 miljoen per jaar zal volgens de alliantie een verlies4 van minimaal 250 miljoen per jaar bedragen. Voor deze gevolgen is het ministerie van Financiën volkomen doof gebleken.
Ten vierde omdat met deze maatregel het dagelijks gebruik van oldtimers nog steeds mogelijk blijft. Alleen moet de oldtimer ouder zijn. Het is echter niet uitgesloten dat dit lek in de toekomst weer extra maatregelen nodig maakt.
De alliantie hoopt nu dat de Tweede Kamer ingrijpt en de aangenomen motie uitvoert:
 het volledig belasten van de oldtimer die voor dagelijks vervoer gebruikt wordt en
 het ontzien van de liefhebber die zijn oldtimer slechts hobbymatig gebruikt.
Meestal is het zo dat als de liefhebber in zijn oldtimer rijdt, er een andere auto (waarvoor wel MRB betaald is), stil staat. Waarom moet de liefhebber dubbel betalen ?
Het kwarttarief MRB is in Nederland meestal meer dan het volledige tarief MRB in het buitenland.
Het is niet uit te leggen waarom er voor oldtimers die slechts 2000 km per jaar rijden, 1000 euro of meer MRB betaald moet worden. Of dat voor een originele Nederlandse auto, waarvoor al 25 jaar MRB is betaald en die nu al 10 jaar belastingvrij is, weer de volle MRB betaald moet worden enkel en alleen omdat er een dieselmotor in zit.
Ook mag wel eens naar het maatschappelijk belang van oldtimers gekeken worden. Zonder oldtimers is een bevrijdingsdefilé niet meer mogelijk. Voor tochten met gehandicapten of bejaarden zijn oldtimers zeer gewild. En wat te denken op het einde van het schooljaar bij de middelbare school. Rijen oldtimers rijden dan voor om de schooljeugd naar het gala te brengen.
Oldtimers geven kleur aan het leven. Laat dit niet verloren gaan.
2 Tarief A = het tarief voor een particuliere bestelwagen op benzine. De hoogte is op te zoeken bij
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... belasting/
3 Tarief B = personenwagen op benzine en de provincie waar u woont. 4 Bestaande uit misgelopen brandstof accijns, BTW en omzetbelasting.



De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) stelt zich vanaf haar oprichting (1976) ten doel de belangen te behartigen van de eigenaren en houders van historische voertuigen. Het gaat als regel om voertuigen van 25 jaar en ouder. De FEHAC telt bijna 200 leden, Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa 70.000 personen vertegenwoordigen. Al deze mensen spannen er zich er voor in om de historische voertuigen die zij bezitten zijn in stand te houden, met inzet van kennis, kunde en tijd, en volledig uit eigen middelen. Zo zorgen zij er voor, ondersteund door een hele bedrijfstak,dat erin Nederland een rijke en gevarieerde collectie historische voertuigen behouden blijft; niet alleen personenauto’s, maar ook bromfietsen, motorfietsen, autobussen, bedrijfsvoertuigen, legervoertuigen, aanhangwagens en tractoren. In haar ruim 35-jarige bestaan is de FEHAC uitgegroeid tot dé gesprekspartner van de overheid op het gebied van regelgeving voor klassiekers.
De FEHAC is aangesloten bij de FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) en vertegenwoordigt de sector wegvoertuigen in de stichting Mobiele Collectie Nederland.

Avatar gebruiker
carawagon
Expert
 
Berichten: 739
Geregistreerd: vr sep 13, 2002 22:43

slecht nieuws voor de diesels

Berichtdoor carawagon » do apr 25, 2013 14:44

Nieuw akkoord belastingvrijstelling oldtimer
De kogel is door de kerk: staatssecretaris Weekers en de oldtimer-alliantie (FEHAC, ANWB, KNAC, BOVAG, FOCWA en RAI vereniging) hebben een akkoord bereikt over de nieuwe regels rondom de belastingvrijstelling voor oldtimers.


Nieuw akkoord belastingvrijstelling oldtimer. 1/1 Gerelateerd nieuws
De Jager gaat Weekers helpen in oldtimer-conflict
Stichting: onderzoek effecten MRB-wijziging oldtimers
Weekers: binnen week nieuw voorstel oldtimers
Overleg mrb-vrijstelling oldtimers vastgelopen
Meer over
Auto & Politiek
In het regeerakkoord was opgenomen dat de MRB-vrijstelling voor oldtimers helemaal zou verdwijnen. Gelukkig voor de oldtimerliefhebbers is dat nu van de baan. Toch gaat er wel degelijk het een en ander veranderen.

De leeftijdsgrens voor vrijstelling van oldtimers gaat naar 40 jaar. Deze grens geldt voor benzine-, diesel- en LPG-oldtimers, motorfietsen, bussen, vrachtauto's en kampeerauto's. Voor oldtimers op benzine ouder dan 26, maar jonger dan 40 jaar wordt een ‘kwarttarief' ingevoerd. Er zit wel een maximum aan dit ‘kwarttarief', namelijk 120 euro op jaarbasis. In het winterseizoen, van december tot en met februari, mogen de oldtimers niet de openbare weg op.

Het ‘kwarttarief' gaat niet gelden voor oldtimers tussen de 26 en 40 jaar die als brandstof diesel of lpg gebruiken. Voor deze auto's blijft tot aan de leeftijd van 40 jaar de volledige MRB verschuldigd.

De huidige regels in de MRB betreffende schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. Wel geldt het afgetopte kwarttarief MRB voor minimaal één kalenderjaar zodat niet de mogelijkheid bestaat om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsingsregeling als het kwarttarief.

Voor benzine-auto's, benzine-bestelauto's motorfietsen, bussen en vrachtauto's tussen de 26 en 40 jaar oud komt er een overgangsregeling. Hoe deze regeling er precies uitziet is nog niet duidelijk. Het is de bedoeling dat deze regel een looptijd heeft van 2014 tot en met 2028. BNR meldt dat de nieuwe plannen de staatskas 28 miljoen euro minder opleveren dan dat er op basis van de ‘oude' regeling binnen zou zijn gekomen.

De nieuwe regeling zal per 1 januari 2014 van kracht zijn.
Avatar gebruiker
carawagon
Expert
 
Berichten: 739
Geregistreerd: vr sep 13, 2002 22:43

Re: Laatste nieuws MRB 15 April 2013

Berichtdoor Harry Woker » ma mei 27, 2013 22:00

Aankomende 'Overdrive' (02/2013) komt er een artikel met getallen welk percentage voertuigen van clubleden last gaat krijgen van de overgangsregeling. Zie ook het artikel in Overdrive 04/2012, waarin ik al aangaf dat de DLRR juist bij de Series 3 typen een fors percentage diesels heeft (t.g.v. grijs kenteken en/of ex-militair), en die zijn in de nieuwe overgangsregeling allemaal 'het haasje' :x

Mvg
Harry & de 'RUS'
'de RUS', 1983 S3 SWB ex-British Telecom (vml. Brits kenteken 'A780 RUS').
'het zwarte schaap', 2011 Dacia Duster (voorwiel aangedreven)
Foto's: http://picasaweb.google.com/101928778608939259324
Video's: http://vimeo.com/woker/channels
Avatar gebruiker
Harry Woker
Expert
 
Berichten: 346
Geregistreerd: za dec 13, 2003 23:50
Woonplaats: Oudorp (N-Holland)


Keer terug naar Mededelingen / Announcements

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron