Klassieker beter voor milieu dan elektrische auto

In het Agemeen Dagblad van 22 juni stond een opmerkelijk artikel van Erik Kouwenhoven

Elektrische auto’s zijn pas na 46 jaar gebruik beter voor het milieu dan klassieke auto’s, zo blijkt uit een Brits rapport. Daarbij wordt uitgegaan van het lage gemiddelde gebruik van klassiekers. Toch zijn de onderzoekers een niet onbelangrijk aspect vergeten.
Erik Kouwenhoven 22-06-22, 20:00

Volgens het rapport stoot de gemiddelde klassieke auto in Groot-Brittannië jaarlijks 563 kilogram CO2 uit, aangezien eigenaren van klassieke auto’s er gemiddeld 1.931 kilometer mee rijden op jaarbasis. Hoewel moderne voertuigen aanzienlijk minder CO2 uitstoten per kilometer, worden er veel langere afstanden mee gereden en heeft het heel veel CO2 gekost om de auto’s te maken.

26 ton CO2 bij productie

De studie suggereert dat de CO2-’voetafdruk’ tijdens de productie van een gemiddelde personenauto als de VW Golf 6,8 ton CO2 is. Een moderne elektrische auto als de Polestar 2 verhoogt dit cijfer tot 26 ton CO2 voordat ze de fabriek verlaten. Dat is veel. Ter vergelijking: het kost de gemiddelde klassieke auto meer dan 46 jaar gebruik om hetzelfde CO2-cijfer van 26 ton te bereiken.

Uiteraard daalt de uitstoot van de productie de komende jaren, omdat autofabrikanten er naar streven ergens in het volgende decennium CO2-neutraal te gaan produceren. Toch gaf een bedrijf als Volvo onlangs toe dat de productie van een EV 70 procent meer uitstoot genereert dan de equivalenten met verbrandingsmotor, ook al is de ecologische voetafdruk voor de hele levenscyclus lager.
Schadelijke uitlaatgassen en fijnstof niet meegenomen

 

David Bond, directeur van Footman James, zegt over de conclusies van het rapport: ,,Het is voor de hand liggend om te denken dat klassieke auto’s schadelijker zijn vanwege hun oudere en minder efficiënte motoren, maar de gegevens in dit rapport weerleggen die theorie. Ook is duidelijk dat hoewel nieuwe, moderne en elektrische auto’s van dag tot dag misschien beter lijken voor de planeet, het probleem is hoeveel impact hun productie heeft.”

 

In het rapport is uitsluitend de CO2-uitstoot doorgerekend. Hoewel die voor wat betreft elektrische auto’s vooralsnog belastend is voor het milieu, hebben klassieke auto’s volgens milieubewegingen echter een misschien nog wel groter probleem: de lokale uitstoot van schadelijke uitlaatgassen en fijnstof. Die belasten misschien het milieu niet direct zwaarwegend, maar zijn wel ongezond voor mens en dier. Vooral oude dieselmotoren krijgen daarbij vaak de zwarte piet toegespeeld.

 

Lees het artikel online in het AD