Remschoenen en ankerplaat

Wie heeft er niet met de remmen van een wat oudere Land Rover gestoeid?
Regelmatig kom ik in de Land Rover forums vragen tegen over de remmen.
Dan is er geen pedaal druk, dan voelt het pedaal weer aan als een spons, dan moet men twee keer pompen om druk op te bouwen, etc.
Het in en afstellen van de remmen blijft een hoop mensen parten spelen.

De APK keurmeester waar ik regelmatig met de Land Rovers voor de APK ga, belt mij altijd op om te vertellen dat de Land Rover er door is of wat er eventueel aan mankeert om hem APK waardig te krijgen.
Zo ook de laatste keer bij de 109 stage-one.
Niet door de keuring zei hij en je mag raden wat eraan mankeert? Ik kon het wel raden, hij remt niet goed. Uiteindelijk is alles weer goed gekomen zeg maar door de APK heen gedrukt maar het gaf mij geen tevreden gevoel, de remmen bleven een bron van ergernis terwijl de 109 stage-one altijd goed geremd heeft.
Maar sinds ik nieuwe remschoenen had gemonteerd was ik niet tevreden, hij remde niet meer zoals hij voorheen altijd deed en ook ik moest twee keer pompen om een normale pedaal slag te krijgen.
De eerste pedaal slag ging zowat tot de bodem.

Je kent het wel, trommels er weer af, schoenen oppoetsen etc., alles zag er goed uit en ik kon geen montage fout vinden.
In zo,n geval ga je eens ten rade bij andere Land Rover rijders en onder het genot van een biertje leg je je probleem voor.
Zo wist onze Jaap (in de Betouw) mij erop te wijzen dat er verschil zit tussen afstand van de drukpennetjes op de schoenen waar de asymmetrische afstel nokken tegen draaien.
Zoals op de foto is aangegeven zit er wel een centimeter verschil tussen de twee drukpennetjes op de remschoenen.

 

Maar welke remschoen moet dan waar op de ankerplaat zitten?
Ook op de ankerplaat zit de asymmetrische afstelnok niet qua afstand op dezelfde plaats, ook daar zitten verschillen.
Weer gemeten vanaf een vast punt is waar te nemen dat het hart van het ene afstelnokje groter/kleiner is dan die van het andere afstel nokje.
De remschoen met de grootste afstand van het drukpennetje moet dan ook geplaatst worden tegen de afstelnok die ook de grootste afstand meet.

Ik vond het de moeite van het vermelden waard vanwege de vele remproblemen die oude Land Rover toch regelmatig ten toon spreiden.

Deze ankerplaat is van het linker wiel maar is identiek als die van het rechter wiel en ook dan geldt hetzelfde principe.

Kees van Tol

-artikel is eerder gepubliceerd in de Overdrive