Remmen ! Welke remmen?

Slap zitten, voor een ieder die wel eens de DLRR weekenden bezoekt weet wat hiermee bedoelt wordt.

Gebruik deze plek voor alle gein en ongein zodat ook de wat serieuzere bezoekers van het DLRR forum de overige categoriën met plezier kunnen blijven lezen.

Moderator: Frans Bonnes

wat zou het probleem kunnen zijn

slechte kwaliteit hoofdremcilinder
2
33%
gewoon de hoofdremcilinder wat bijstellen
0
Geen stemmen
via een andere weg lucht in het systeem gekomen
1
17%
water in het systeem
1
17%
vooraanstaand lid wat me hielp toch niet zo kundig als gedacht
1
17%
andere mogelijke oorzaak ( gaarne omschrijven)
1
17%
 
Totaal aantal stemmen : 6

Remmen ! Welke remmen?

Berichtdoor carawagon » di maart 12, 2013 21:20

Voor de reis naar Zweden vorig jaar met behulp van een zeer vooraanstaand DLRR lid de hoofdremcilinder (single) van de Carawagon vervangen.
Reis naar Zweden op een klapbandje na was uitstekend verlopen.
Ik reed regelmatig in de slipstream van een V8 met een vreemd soort van sleurhut zonder remlichten en mijn remmetje deden het uitstekend.
Ook tijdens het najaarweekend werkte alles nog perfekt.
Wilde vorige week na een maand of 5 stil te hebben gestaan ons Brussels Lisa'tje van het Station halen.
Instappen , massa schakelaar omgezet ( deze keer dus niet vergeten) , even een seconde of 10 voorgloeien.
En ja hoor gewoon lekker ratelen het dieseltje. Nog even snel de voordeur van het woonhuis dicht gedaan voor het rookalarm weer af zou gaan,
Gas geven, en van 1 naar 2. Door naar 3 en dan remmen voor het kruispunt.
Hoezo remmen, pedaal tot aan de onderkant van de zinkspray van de voetenbak getrapt en nog een keer en nog een paar keer. :cry:
Ja we hadden een beetje vertraging of het van het remmen kwam of van de weerstand van het aandrijfmechanisme weet ik nog niet helemaal zeker.
Ondertussen was ik het kruispunt al ruimschoots gepasseerd.
Op de weg terug de remmen een beetje laten slepen en het bleek dat ik er wel enigszins wat meer druk kreeg.
Ik had mijn remoliepeil gemerkt en dat peil stond nog even hoog.
Natuurlijk stom dat je niet even je remmen controleert voordat je vertrekt , natuurlijk.

Nu zou ik graag tips willen hebben wat het zou kunnen zijn voordat we weer naar Frankrijk vertrekken.

Ik heb eea maar onder Slap Zitten geplaatst omdat ik weet dat ik van sommige leden gewoonlijk geen serieuze antwoorden krijg. Dus slap zitten antwoorden en serieuze antwoorden zijn welkom.
Avatar gebruiker
carawagon
Expert
 
Berichten: 739
Geregistreerd: vr sep 13, 2002 22:43

Re: Remmen ! Welke remmen?

Berichtdoor alcg » vr maart 15, 2013 23:53

Jan, je hebt je handrem toch nog altijd!!

En ja dat ligt natuurlijk aan die specialistische hulp! waar kan het anders aan liggen.

Even slap: Spoel je remleidingen eens goed door/ ververs je remolie eens.
Daar zullen wel wat 'prutjes' in zweven zo langzamerhand.
1 prutje in de buurt van het afdichtrubbertje is al voldoende om de hoofremcilinder niet goed meer te laten werken!
Hoe je dat doet: door vieze handen te krijgen.
Mooi werkje voor morgen: is het een stuk beter weer
Quite Seri(ou)s
Avatar gebruiker
alcg
Expert
 
Berichten: 632
Geregistreerd: zo nov 24, 2002 00:59
Woonplaats: Epe

Re: Remmen ! Welke remmen?

Berichtdoor carawagon » za sep 14, 2013 18:51

Voor de reis naar Frankrijk de hoofdremcilinder vernieuwd.
Alle olie vervangen en alles netjes onlucht. Maar het voelde niet echt lekker aan. Hij was niet echt lekker hard zoals we wel eens zeggen.
Tot een week geleden ik weer geen remmen meer had, eerst 2 keer pompen iets later 3 keer pompen
Samen met het vooraanstaande lid de oude cilinder goed bekeken, alles zag er netjes uit .Schoon , geen roest ed.
Alleen als je de cilinder indrukte kwam hij niet terug, hij bleef hangen. En kwam alleen door hem met een flinke klap te geven op het aambeeld los.
Ja en dan remt hij natuurlijk niet meer. Dit was dus al de 2e cilinder van een " goed" merk wat na een paar maanden naar de Kl... was.
Verse olie, cilinder netjes ingevet met de bekende blauwe tube wat moet het dan wezen?
Ben toen even snel ergens anders een ander merk wezen halen. Weer verse olie, netjes weer het Ate Bremzencylinder " vet" erop. Netjes alles ontlucht
Hij staat nu keihard en hoog.
Heeft iemand een idee wat het heeft kunnen zijn??
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
carawagon
Expert
 
Berichten: 739
Geregistreerd: vr sep 13, 2002 22:43

Re: Remmen ! Welke remmen?

Berichtdoor redacteur henk » za sep 14, 2013 19:08

Weekelijks een rondje rijden houd je Land Rover in een goede conditie. Stilstand is achteruitgang en dat ga je merken bv. aan je remmen. Het hele systeem verversen kan geen kwaad, waarschijnlijk zal er lucht of water in zitten.

Gr. neef Henk
redacteur henk
Expert
 
Berichten: 447
Geregistreerd: zo jun 07, 2009 11:44
Woonplaats: noordwijkerhout

Re: Remmen ! Welke remmen?

Berichtdoor carawagon » zo sep 15, 2013 00:07

Hele systeem is al regelmatig ververst en er zit geen lucht in, maar de remcilinder blijft wel hangen.
Er wordt niet iedere week mee gereden maar dat was in de 15 jaar hiervoor ook al zo en toen in de 15 jaar nergens last van gehad.
Avatar gebruiker
carawagon
Expert
 
Berichten: 739
Geregistreerd: vr sep 13, 2002 22:43

Re: Remmen ! Welke remmen?

Berichtdoor alcg » zo sep 15, 2013 22:00

Welke remolie doe je er in? DOT 3 toch hoop ik.
DOT 4 zegt men dat het zou moeten kunnen, maar................
Quite Seri(ou)s
Avatar gebruiker
alcg
Expert
 
Berichten: 632
Geregistreerd: zo nov 24, 2002 00:59
Woonplaats: Epe

Re: Remmen ! Welke remmen?

Berichtdoor carawagon » ma sep 16, 2013 19:47

Waar ik de hoofdcilinder Delphi Lockheed LM38830 ( LR parts nummer 90669128) gekocht heb , heb ik ook de olie gekocht en dat is DOT 4.
Bij een andere zaak zag ik remolie staan waarop DOT 3 en 4 op de fles stond, volgens de verkoper zat er gewoon DOT4 in,maar omdat mensen naar DOT 3 blijven vragen hebben ze het maar op de bus gezet.
DOT 4 heeft een hoger kookpunt als DOT 3, maar zouden volgens een aantal artikelen gewoon gemengd kunnen worden.
In mijn werkplaatshandboek wordt gesproken over FMVVS 116 - DOT 3 ( of SAE J 1703) met een minimum kookpunt van 260 graden.
Als ik mijn gekochte remvloeistof bekijk zie ik daar bij de kleine lettertjes staan volledig mengbaar met DOT 3 en FMVVS 116 en SAE J 1703) met een minimum kookpunt van 260 graden.
Dus dat zou goed moeten gaan.
Je komt ook wel wat artikelen tegen op internet dat DOT 4 meer " dope " heeft en agressiever is en de seals aan kan tasten.
Dit lijkt een beetje te kloppen met mijn problemen, na een poosje blijft mijn cupje hangen ( kleven ) en komt niet meer terug.
Maar op de doos waar de cilinder inzit kan je niets vinden over welke DOT erin moet , en de wielremcilinders doen het ook al weer vele jaren goed met DOT 4.

Op de website van de fabrikant van de Delphi Lockheed lees ik nu het volgende:

Delphi brake fluid is designed to meet international standards, such as those issued by the U.S. Department of Transportation (DOT). We offer a variety of brake fluid formulas, each suited to a particular application.
Delphi Universal DOT 3 is ideal for older vehicles, fully conforms to FMVSS 116 DOT 3 and SAE J1703 and is one of the highest performance DOT 3 fluids available.
Delphi SUPER DOT 4 meets or exceeds the original fill requirements of leading OEMs and conforms to FMVSS 116 DOT 4. Designed for extreme driving conditions, Delphi ULTRA DOT 5.1 conforms with FMVSS 116 DOT 5.1 and can be mixed with DOT 3 and DOT 4 fluids. DELPHI LHM+ is a premium performance mineral-based hydraulic fluid for use only in vehicles requiring this fluid. Delphi Racing Performance Brake Fluid is ideal for all racing applications, including Formula 1 and super bikes.

Ik denk dat ik maar eens een berichtje stuur naar de fabrikant


http://delphicat.com/WebForms/frmDelphiHome.aspx
Avatar gebruiker
carawagon
Expert
 
Berichten: 739
Geregistreerd: vr sep 13, 2002 22:43

Re: Remmen ! Welke remmen?

Berichtdoor carawagon » ma sep 16, 2013 20:11

Dit berichtje heb ik maar naar de fabrikant gestuurd

The last year i have bought 2 new master brake cylinders for a Land Rover Series III 109 diesel 1972 parts nr LM38830. After a few months the cilinder was not coming back and the cup seal was stuck in the cylinder. When you take the cup seal out everythings works well and looks very smooth. This also happened with the second cylinder, I use brakedluid DOT 4 and use some off the well known ATE Bremszylinder Paste in the blue tube for the cylinder. There are some stories that the DOT 4 is more aggressive for the seals, Is it possible that this is the problem . The DOT 4 i use is FMVSS 116 and SAE J1703 so i think that will be not the problem.
Avatar gebruiker
carawagon
Expert
 
Berichten: 739
Geregistreerd: vr sep 13, 2002 22:43

Re: Remmen ! Welke remmen?

Berichtdoor Jottum » di sep 17, 2013 22:16

Afbeelding
Avatar gebruiker
Jottum
Specialist
 
Berichten: 48
Geregistreerd: do apr 22, 2010 22:27
Woonplaats: Sin City

Re: Remmen ! Welke remmen?

Berichtdoor alcg » di sep 17, 2013 22:42

En Nederland is ook vlak, behalve de Brienenoordbrug!!
Jan, je moet toch naar beneden zo'n 5-6 meter onder NAP.
(Noot: bovenkant Brienenoord is + 24m NAP: dus 30m naar beneden, iets minder dan de halve hoogte van de 'Knobbel' bij 't Harde: freewheelen dus. Handrem en zoolrem (niemand die dat in de gaten heeft, je zit toch aan de 'verkeerde' kant) En naar boven heb je niet echt remmen nodig.

Overigens: het klopt dat je de Dotjes 3,4,5 kunt mengen. Zegt niets over het aantasten van de rubbers.
Probeersel/tip: doe een dubbel veer-revetje op/achter het 'kop-afsluitrubbertje' of probeer het iets krommer te buigen. Dat zorgt er voor dat ie los komt bij het loslaten van het rempedaal en remvloeistof kan aanvullen (i.v.m. slijtage van de remschoenen.
Ik mag aannemen dat er, als het rempedaal niet ingetrapt is, er een ietsje (0,5 mm) speling op het plunjerstangertje zit.
Zo niet: komt dat eindafdichtrubbertje dat het supletiegaatje afdichten weer open zet niet los!
Quite Seri(ou)s
Avatar gebruiker
alcg
Expert
 
Berichten: 632
Geregistreerd: zo nov 24, 2002 00:59
Woonplaats: Epe

Re: Remmen ! Welke remmen?

Berichtdoor carawagon » di sep 17, 2013 22:54

Heren bedankt voor de tips, vooral de tips van Jottum zijn altijd waardevol.
Wat betreft de Brienenoord brug, die moet je eerst maar boven zien te komen.
Als ik naar Rotterdam Zuid moet neem ik meestal de pont bij Schoonhoven.

Wat betreft een extra veertje denk ik niet dat het helpt, het cupje zit echt vast !!
Ik neem hem dit weekend wel mee
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
carawagon
Expert
 
Berichten: 739
Geregistreerd: vr sep 13, 2002 22:43

Re: Remmen ! Welke remmen?

Berichtdoor Geert LW79 » wo sep 18, 2013 14:58

Hoe laat kom je ongeveer aan op de camping, kan ik zorgen dat we niet vlak voor je arriveren (je weet het maar nooit met die remmen :mrgreen: )
Geert +0.9 NAP

Light Weight S3 1979 2.25D
Avatar gebruiker
Geert LW79
Expert
 
Berichten: 61
Geregistreerd: za feb 05, 2011 19:20
Woonplaats: Schildwolde

Re: Remmen ! Welke remmen?

Berichtdoor carawagon » wo sep 18, 2013 20:15

Snelle reactie van de fabrikant

Beste Martijn de Moei,

Bedankt voor uw snelle reactie.

De hoofdremcilinders zijn gekocht bij de x. Ik heb betreffende deze laatste cilinder nog geen contact opgenomen. De vorige heb ik toendertijd weer bij ze ingeleverd ( gekocht op 16 juli 2012 Parts nummer 90569128G Brake master cilinder OEM AP ) en een nieuwe ontvangen ( op 15-4-2013), Ik weet niet wat ze met deze eerste cilinder verder gedaan hebben. Ik zal met hun contact opnemen ( hun contactpersoon is nog op vakantie) en eea denk ik via hun verder met u communiceren en de cilinder toesturen. Komend weekend hebben we als vereniging een technische dag waarbij we eea over de mogelijke oorzaak gaan bespreken. Uiteraard zullen we voor de zekergheid de afstelspecificaties nogmaals bekijken
U vraagt of eea volgend de fabrikant richtlijnen is gemonteerd, maar die heb ik nergens kunnen vinden niet in de doos en niet op uw website.
Het zou plezierig zijn als u vast deze gegeven naar mij toe zou kunnen sturen voor dit weekend ( uiteraard is engels geen probleem) , zodat we ook zelf nog na na kunnen gaan wat wijzelf evt verkeerd gedaan hebben

Nogmaals bedankt voor uw snelle reactie

Met Land Rover groet

Jan van der Hoeven


Citeren "De Moei, Martijn" <martijn.de.moei@delphi.com>:

> Geachte heer van der Hoeven,
>
> Mag ik u vragen waar u deze cilinders gekocht heeft en heeft u de bon nog?
>
> Daarnaast zouden mijn engelse collega's graag het volgende willen weten;
> (Ik heb de vragen gemakshalve in het engels laten staan.)
>
>
> · Is it possible to return these cylinders for our investigation?
>
> · In the very least, could you supply the date code of the product?
>
> · Was the cylinder fitted and setup in accordance with the
> manufacturer's recommendations?
>
> There are clear definitions made by Land Rover concerning setting
> pedal height, push rod adjustment and pedal free play, to ensure
> trouble free operation.
>
> Met vriendelijke groeten,
> Martijn de Moei
> Product Manager Northern Europe
> Delphi Deutschland GmbH
> Product & Service Solutions
Avatar gebruiker
carawagon
Expert
 
Berichten: 739
Geregistreerd: vr sep 13, 2002 22:43

Re: Remmen ! Welke remmen?

Berichtdoor carawagon » wo sep 18, 2013 20:16

Te goede remmen is ook niet allles
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
carawagon
Expert
 
Berichten: 739
Geregistreerd: vr sep 13, 2002 22:43

Re: Remmen ! Welke remmen?

Berichtdoor alcg » wo sep 18, 2013 20:53

Er gaat toch niks boven verse beton

Afbeelding
Quite Seri(ou)s
Avatar gebruiker
alcg
Expert
 
Berichten: 632
Geregistreerd: zo nov 24, 2002 00:59
Woonplaats: Epe

Volgende

Keer terug naar Slap zitten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron