Serie 2 & 2a

Land Rover Series II & IIa (1958-1971)
een bijdrage van: Dirk van der Plaat

In 1958 werd de Series I na tien jaar trouwe dienst opgevolgd door de Series II. Ooit bedoeld als tijdelijke noodoplossing om de fabriek in bedrijf te kunnen houden tot de binnenlandse markt voor de Rover saloons weer zou aantrekken, bleek de 'Land-Rover' een niet te stuiten succes in binnen- en buitenland. Hoewel de Land Rover door de jaren heen telkens verbeterd werd, was het (zeker uiterlijk) in grote lijnen dezelfde auto gebleven. In Solihull vond men het echter tijd worden om daar iets aan te gaan doen. In de afgelopen jaren was het de Rover-fabrieken goed gegaan, en men had geld over voor verdere technische ontwikkeling en iets waar men bij hun werkauto nog nooit aandacht aan besteed had: styling. De komst van een nieuwe 2.286 liter benzinemotor was een goede gelegenheid om de gehele auto onder handen te nemen. Men ging daarbij uit van de bestaande wielbasis van de Series I.

Om het grotere vermogen van de nieuwe motor probleemloos over te brengen werd een nieuwe versnellingsbak ontworpen waarvan de derde en vierde versnelling gesynchroniseerd waren. Ook werden sterkere, 1.5" bredere voor- en achterassen ontwikkeld, wat de stabiliteit van de auto ten goede kwam. Rover liet haar (personenauto)ontwerper David Bache het uiterlijk van de Land Rover verfraaien met een ronde taille, golvende uitsparingen van de wielkasten en sills onder de portieren om chassis, uitlaat en brandstoftank aan het oog te onttrekken. De Land Rover had het model gekregen zoals zij dat nu, als Defender, nog steeds heeft. Het nieuwe model werd niet direct in de markt gezet als Series II, maar als 'the new Land-Rover'.

Leverbaar vanaf april 1958 met een wielbasis van 88" of 109", met een 2.25 liter benzinemotor of een 2 liter diesel, met soft top, hard top of truck cab. Door aanloopproblemen was de 88" in 1958 alleen met de oude 2 liter benzinemotor leverbaar, in plaats van met de nieuwe motor. Ook de 109" stationwagon kwam pas later op de markt, klanten die een 'luxe' grote Land Rover wilden aanschaffen werden tot eind 1958 bediend met de Series I 107" Stationwagon die daarvoor langer in productie werd gehouden. In 1961 werd de introductie van de 2.25 liter dieselmotor, samen met wat kleinere aanpassingen, aangegrepen om de type-aanduiding te veranderen in Series IIa. Dit waren de hoogtijdagen van de Land Rover. Het merk was wereldwijd marktleider met haar terreinwagens, en haar positie als best 4x4xfar was onaantastbaar voor de weinige concurrenten. Rover was nog een zelfstandige fabriek, met genoeg geld om haar Land Rover permanent verder te ontwikkelen. Dat resulteerde in zaken als de 'de luxe'-motorkap in plaats van de standaard dunne motorkap, het vervangen van de twee aparte ruitenwissermotoren door één exemplaar voor beide wissers, en de introductie van de 2.6 liter 'Big Six' zescilinder benzinemotor voor de 109" modellen. Daarnaast werden Land Rovers ontwikkeld met veel meer laadvermogen dan de standaarduitvoeringen: de 1-ton pick-up en de Forward Control. De grootste uiterlijke wijzigingen ondergingen de auto's vanaf 1968, toen vanwege veranderde wetgeving in de belangrijkste exportlanden de koplampen, die sinds de allereerste Land Rovers een plaatsje tussen de wielkasten vóór de radiateur hadden, verhuisden naar de spatborden. De Series IIa was toen al hard aan het evolueren tot Series III, met onder andere kortere sills, een volledig gesynchroniseerde versnellingsbak en platte deurscharnieren.

Toch kan de late Series IIa gemakkelijk van de Series III onderscheiden worden door haar gegalvaniseerde metalen grill en het in het midden van het schutbord geplaatste metalen instrumentenpaneel. In de Series III, die in 1971 de Series IIa opvolgde, zijn deze zaken van plastic en zijn de meters en knoppen recht voor de bestuurder geplaatst. Uit de Land Rover legenden komt het verhaal dat men in Solihull na de introductie van de Series III vanuit Australië klachten kreeg over de nieuwe grill. Men was daar gewoon de grille van de Series I en II te gebruiken als rooster voor de BBQ, en dat was met de komst van het nieuwe model onmogelijk geworden.

Voor meer informatie: Series Two Club