Techniek

Technisch archief

Onderhoud, reparaties en modificaties zijn regelmatig bij onze Land Rovers terugkerende onderwerpen. In de afgelopen jaren is menig technisch artikel in ons clubblad Overdrive gepubliceerd en ook op vorige websites en sociale media zijn velen voorgelicht en verder geholpen.

Zo met z’n allen hebben we eigenlijk een schat aan informatie en ervaring opgebouwd!
Stap voor stap willen we die informatie opnieuw verzamelen en hier publiceren, zodat al die informatie gemakkelijker beschikbaar is en de startende sleutelaar het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden …

Natuurlijk gaan we in oude Overdrives zoeken en ook op de oude websites en forum hopen we bruikbare informatie terug te vinden.
Heb je een interessant artikel, goede uitleg, handige tips, bij voorkeur met foto’s of video waarvan je vind dat het hier beslist thuis hoort; je reactie is welkom!

Gerard

 


 

Restauratie Defender deuren

De deuren van een Defender zijn één van de roest gevoelige plekken die een Defender bezitter niet onbekend zijn, trouwens een Land Rover bezitter in het algemeen.
De leek denkt: ze zijn toch van aluminium! Klopt, alleen de beplating is aluminium dat om een stalen frame gebogen is en daar zit nu juist het roest probleem.

Lees meer

Vervangen veerophanging

Het ladder chassis is genoemd naar de opbouw van het chassis: twee langsliggers met dwarsliggers ertussen. Met een beetje fantasie en een kaal chassis voor ogen zie je dan ook een ladder. Dit chassis is bij de serie Land Rovers en ook Defender modellen het dragende deel van de auto. Dit deel van de auto wordt in staal uitgevoerd en is natuurlijk onderhevig aan corrosie.

Lees meer

Remschoenen en ankerplaat

Wie heeft er niet met de remmen van een wat oudere Land Rover gestoeid?
Regelmatig kom ik in de Land Rover forums vragen tegen over de remmen.
Dan is er geen pedaal druk, dan voelt het pedaal weer aan als een spons, dan moet men twee keer pompen om druk op te bouwen, etc.

Lees meer

Upgrade kachel series III

Ik hoor vaak dat de kachel van een Series II slecht is: te weinig warmte, blower geeft te weinig lucht etc, ruiten blijven vochtig etc.
Ik heb alles onder handen genomen en daarna kreeg ik er behoorlijk veel warmte eruit. Je kunt het systeem onderverdelen in 2 gedeeltes, de kachel matrix en het elektrisch gedeelte.

Lees meer

Wielremcilinderrevisie

Vroeg of laat krijg je er een keer mee te maken: Zwetende of lekkende wielremcilinders. Zeker voor de Land Rovers die nog een zogenoemd enkelvoudig remsysteem hebben (tot Serie III) is het van belang om je trommels en wielen in de gaten te houden. Zodra je een lekspoortje op je band of een druppel aan de wielremtrommel ziet hangen en de betreffende vloeistof is transparant en heeft een beetje weeïge geur, dan is het zaak tenminste de betreffende remcilinder aan een inspectie te onderwerpen.

Lees meer

Series 2 ruitenwissermotor

Als het donker is, kom je er achter dat je koplamp kapot is. Als het regent kapt plots de ruitenwisser er mee. Je had het al kunnen zien aankomen. Immers, soms klapte de ruitenwisser aan het einde van zijn slag ineens nog een stukje door. Gelukkig heeft meneer Lucas in de Series 2 ruitenwissers geleverd die ook met de hand bedienbaar zijn.

Lees meer

Onderhoud series stuurrelais

Het onderhoud aan het Land Rover stuurrelais schiet er nog al eens bij in. Veel onderhoud is het niet, er moet alleen zo nu en dan gecontroleerd worden of er nog olie in zit. Als dat laatste wordt vergeten en hij komt zonder olie te staan dan gaat de slijtage hard.

Lees meer

De CAV dpa diesel injectiepomp

Je hebt diesel injectie pompen en diesel injectie pompen. Maar van dit soort pompen, de CAV dpa, zijn er honderdduizenden gebouwd en nog veelvuldig te vinden.
Ik was nieuwsgierig naar de werking van de pomp en besloot hem uit elkaar te gaan halen om die te doorgronden. Moeilijk is het niet, mits je bepaalde onderdelen niet uit elkaar gaat halen.

Lees meer

Centreer hulpstukje koppelingsplaat series

Centreer hulpstukje voor koppelingsplaat serie 1 t/m 3

Hierbij een artikeltje over een handig hulpstukje dat ik 35 jaar geleden heb gemaakt om een koppeling te monteren zonder de hele bak er uit te halen.

Lees meer

De Solex carburateur

Mijn Stage one Land Rover heeft een 3,5 ltr V8 motor met twee carburateurs van het merk Solex, type 175 CD.

Als een Stage one inmiddels de 40 jarige leeftijd heeft bereikt en de nodige kilometers op LPG heeft gemaakt, dan is vervanging van sproeier en naald geen overbodige luxe. En dit is specialistisch werk …

Lees meer