Zo’n 20 jaar geleden was het prikbord van de Land Rover Startpagina van Berry Weijers enorm populair. Onder die titel is toen een serie cd’s verspreid die boordevol informatie over […]
Technisch archief
Onderhoud, reparaties en modificaties zijn regelmatig bij onze Land Rovers terugkerende onderwerpen. In de afgelopen jaren is menig technisch artikel in ons clubblad Overdrive gepubliceerd en ook op vorige websites en sociale media zijn velen voorgelicht en verder geholpen.
Zo met z’n allen hebben we eigenlijk een schat aan informatie en ervaring opgebouwd!
Stap voor stap willen we die informatie opnieuw verzamelen en hier publiceren, zodat al die informatie gemakkelijker beschikbaar is en de startende sleutelaar het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden …
Natuurlijk gaan we in oude Overdrives zoeken en ook op de oude websites en forum hopen we bruikbare informatie terug te vinden.
Heb je een interessant artikel, goede uitleg, handige tips, bij voorkeur met foto’s of video waarvan je vind dat het hier beslist thuis hoort; je reactie is welkom!
– Gerard
Deze pagina is alleen beschikbaar voor ingelogde leden.
Fotoverslag van de 86″ series I van Cees Vervat (deel 1)
De deuren van een Defender zijn één van de roest gevoelige plekken die een Defender bezitter niet onbekend zijn, trouwens een Land Rover bezitter in het algemeen.
De leek denkt: ze zijn toch van aluminium! Klopt, alleen de beplating is aluminium dat om een stalen frame gebogen is en daar zit nu juist het roest probleem.
Het ladder chassis is genoemd naar de opbouw van het chassis: twee langsliggers met dwarsliggers ertussen. Met een beetje fantasie en een kaal chassis voor ogen zie je dan ook een ladder. Dit chassis is bij de serie Land Rovers en ook Defender modellen het dragende deel van de auto. Dit deel van de auto wordt in staal uitgevoerd en is natuurlijk onderhevig aan corrosie.
Wie heeft er niet met de remmen van een wat oudere Land Rover gestoeid?
Regelmatig kom ik in de Land Rover forums vragen tegen over de remmen.
Dan is er geen pedaal druk, dan voelt het pedaal weer aan als een spons, dan moet men twee keer pompen om druk op te bouwen, etc.
Ik hoor vaak dat de kachel van een Series II slecht is: te weinig warmte, blower geeft te weinig lucht etc, ruiten blijven vochtig etc.
Ik heb alles onder handen genomen en daarna kreeg ik er behoorlijk veel warmte eruit. Je kunt het systeem onderverdelen in 2 gedeeltes, de kachel matrix en het elektrisch gedeelte.
Vroeg of laat krijg je er een keer mee te maken: Zwetende of lekkende wielremcilinders. Zeker voor de Land Rovers die nog een zogenoemd enkelvoudig remsysteem hebben (tot Serie III) is het van belang om je trommels en wielen in de gaten te houden. Zodra je een lekspoortje op je band of een druppel aan de wielremtrommel ziet hangen en de betreffende vloeistof is transparant en heeft een beetje weeïge geur, dan is het zaak tenminste de betreffende remcilinder aan een inspectie te onderwerpen.
Het onderhoud aan het Land Rover stuurrelais schiet er nog al eens bij in. Veel onderhoud is het niet, er moet alleen zo nu en dan gecontroleerd worden of er nog olie in zit. Als dat laatste wordt vergeten en hij komt zonder olie te staan dan gaat de slijtage hard.