De Solex carburateur

In Solihull bouwt men Land Rovers, maar geen carburateurs.

Zo komt het dat men diverse merken carburateurs terug vindt in de Land Rovers die wel hetzelfde principe hebben, maar in details een andere uitvoering hebben.
Mijn Stage one Land Rover heeft een  3,5 ltr V8 motor met twee carburateurs van het merk Solex, type 175 CD.

Nu is het bijzondere van deze carburateurs dat zowel de regelnaald als de sproeiers niet zijn in te stellen nadat ze in hun behuizing geplaatst zijn.
Om het eenvoudig te omschrijven, de brandstof lucht verhouding is niet af te stellen nadat deze in de carburateur gemonteerd zijn.
Af fabriek, werden sproeier en regelnaald gemonteerd als een eenmalige standaard uitvoering met de juiste brandstof-luchtverhouding.
Als een Stage one inmiddels de 40 jarige leeftijd heeft bereikt en de nodige kilometers op LPG heeft gemaakt, dan is vervanging van sproeier en naald geen overbodige luxe. En dit is specialistisch werk …

Allereerst heb je een speciaal stukje gereedschap nodig om de sproeier eruit te drukken.
De nieuwe sproeier  moet er ook weer in geperst worden waarbij  de hoogte van de sproeier t.o.v. de regelnaald zeer belangrijk is.
Deze hoogte wordt dan ook aan de hand van een tabel met een micrometer afgesteld.

Verder kan men als richtlijn nemen voor de vlotters dat deze in de vlotterkamer in lijn moeten liggen met de behuizing .

Carburateur op de werkbank, dan de vlotters horizontaal. De vlotternaald is dan gesloten. De regelnaald welke in de zuiger wordt gemonteerd, komt gelijk te liggen met de onderkant van de zuiger. Daar heb je geen speciaal gereedschap voor nodig, maar de naaldhoogte is afhankelijk of het brandstof lucht mengsel armer of rijker moet zijn. De naald wordt vastgezet d.m.v. een borgschroefje in de zijkant van de zuiger.

Vele malen heb ik links en rechts de vraag gesteld hoe deze Solex Carburateurs afgesteld konden worden.
In 99% van de antwoorden kwam naar voren dat er speciaal gereedschap voor was, welke de naald in de zuiger op hoogte kon brengen. Mocht dit niet kunnen, dan was er een mogelijkheid om de sproeier af te stellen via een stelschroef aan de onderkant van de vlotterkamer. Dit was dus met deze carburateurs in geen van beide gevallen mogelijk.

40 Jaar geleden was de CO uitstoot dan ook van  onderliggend belang en ging men er van uit dat sproeier en naald de levensduur van de auto wel zouden overleven.

Ergens is deze carburateur qua constructie een simpele oplossing voor het brandstof-luchtmengsel in alle vermogens vragen van de motor.
Voor LPG rijders is het een oplossing om zuiger met membraam te verwijderen, deze doen geen dienst meer bij rijden op LPG.

Is de LPG tank leeg en geen pompstation te vinden, dan kan als nood de zuiger met naald e.d. weer gemonteerd worden, om zo weer op benzine te rijden.
Het is wat bewerkelijk, maar houdt wel je naald en sproeier in conditie! Dat is niet zo is als je op LPG rijdt en de naald in de gasstroom staat te klapperen.

Een voorwaarde is wel dat U te allen tijde de zuigers en compensatieveren als back-up meeneemt in Uw auto.
Maak hiervoor een kistje met isolatieplaat beplakt, waardoor zuiger, naald, membraam en compensatieveren netjes beschermd zijn in Uw Land Rover en klaar voor gebruik.

Kees van den Tol
januari 2020