Onderhoud series stuurrelais

Het Land Rover stuurrelais (series 3 als voorbeeld)

Het onderhoud aan het Land Rover stuurrelais schiet er nog al eens bij in. Veel onderhoud is het niet, er moet alleen zo nu en dan gecontroleerd worden of er nog olie in zit. Als dat laatste wordt vergeten en hij komt zonder olie te staan dan gaat de slijtage hard. Er ontstaat speling op de as van het stuurrelais en dat merk je als de auto op een rechte weg begint te zoeken en veel stuurcorrectie nodig is om hem in het spoor te houden. Eerst maar even kijken wat voor een ding dat stuurrelais is en waar hij zit. Het stuurrelais bij andere merken vaak hulpstuurhuis genoemd zit achter de gril aan de rechterzijde als je voor de auto staat (stuur links). Als je het frontje weghaalt dan zie je hem zitten. Zijn functie is om de beweging vanuit het stuurhuis over te brengen naar de twee voorwielen. Bekijk de afbeeldingen maar eens. De afbeeldingen komen wel uit verschillende manuals , maar ze geven in elk geval een idee waar we over praten.

 

 

Bovenop het stuurrelais zitten 4-tal kleine boutjes. Twee van deze boutjes moet je los draaien voor het controleren en bijvullen van de olie. Oficieel moet er versnellingsbak olie voor worden gebruikt maar gewone wat dikkere motorolie zal ook wel voldoen.
Dus frontje los , even kijken waar ie zit en eventueel een beetje aan het stuur draaien om twee boutjes los te nemen. Dit is best wat priegelig. Gebruik een passende sleutel en verlies de boutjes niet! Zijn niet altijd even makkelijk te krijgen.

Nu is het idee dat je door 1 gaatje olie bijvult en dat lucht kan ontsnappen via het andere gaatje. Je vult net zolang totdat uit het luchtgaatje geen lucht meer komt maar uitsluitend olie. Daar kun nog best een tijd mee bezig zijn. Handig is om de olie er in te persen. Ik gebruik hier voor een injectiespuit. Kun je bij de apotheek kopen, kies de grootste . Een dierenkliniek heeft nog grotere!
Zie de afbeelding.

 

 

Loopt de olie zonder luchtbellen uit het tweede gaatje dat kun de de boutjes weer aanbrengen.
Altijd eerst met de hand een stukje aandraaien zodat je zeker weet dat je het boutje er niet scheef indraait. Controleer of er geen voelbare speling op de as van het stuurrelais aanwezig is. Laat iemand het stuur heen en weer beweging en let er dan op dat de as alleen draait en geen zijdelinkse beweging maakt. Mocht dat wel het geval zijn dan zit er niets ander op dan het stuurrelais te vernieuwen. Dit is vaak een hele heisa omdat zo’n stuurrelais ongelooflijk vast kan zitten.
Een volgende keer kunnen we het daar wel een over hebben.

Ep Gernaat

Overdrive 2017