Restauratie Defender deuren

Roest rust niet!

De deuren van een Defender zijn één van de roest gevoelige plekken die een Defender bezitter niet onbekend zijn, trouwens een Land Rover bezitter in het algemeen.

De leek denkt: ze zijn toch van aluminium!

Klopt, alleen de beplating is aluminium dat om een stalen frame gebogen is en daar zit nu juist het roest probleem.

Aan de buitenkant zie je er niets van maar oh wee als je de binnen bekleding verwijdert.

Regenwater dat langs de raam rubbers naar binnen komt verzamelt zich in de onderkant van de deur en komt onderweg diverse stalen versteviging ribben tegen die ook corrosie gevoelig zijn.

Niets heeft het eeuwige leven maar worden dat soort plekken niet onder handen genomen dan is de enige optie een compleet nieuwe deur.

Ben je er op tijd bij dan is reparatie nog mogelijk.

In de handel zijn reparatie profielen te koop ter vervanging van de verrotte deur frame delen indien je er goed bij kan komen ter reparatie.

Om de deur goed te inspecteren op roest en zo nodig te behandelen is het van belang de deur geheel kaal te maken.

Ramen eruit, raam geleiders, hang en sluitwerk verwijderen zodat alleen frame en aluminium beplating over blijft.

Nu kunnen  verrotte delen eruit geslepen worden en wel zo ver dat goed metaal overblijft om de nieuwe profielen erin te lassen

 

 

Plekken waar geen vervangende profielen voor handen zijn, indien mogelijk, eruit slijpen en repareren.

Zoals onderstaande foto waar een stukje hoeklijn van 25 x 25 x 1,5 mm is gebruikt om het “gat” te dichten.

Het is een lastig en geduldig werk voor een mooi eind resultaat maar te doen.

Roestplekken zo goed als mogelijk schoon maken en behandelen met een anti roest middel.

 

 

Deze middelen zijn in de handel en gaan een chemische verbinding aan met roest en een verdere roestvorming stopt.

Hier kan weer een laklaag overheen of indien er strak gewerkt moet worden zoals op zichtbare plaatsen plamuren en spuiten.

En nu we de deur toch voor ons op de werktafel hebben liggen van de mogelijkheid gebruik maken om de “holle” ruimtes van het deur frame te behandelen  met een wax middel vanuit een spuitbus.

Er zitten gaatjes genoeg in het frame om een slangetje met sproeikopje in te steken zodat de wax uit alle hoeken en gaten komt.

Ook de folie die op het frame geplakt zat weer opnieuw aanbrengen.

Doe je dit niet dan zal tijdens een regenbui de auto van binnen gaan beslaan door het vocht dat zijn weg zoekt langs de binnen bekleding van de deur.

Ga je ook nieuwe raam geleiders installeren, zijn per 2 meter te koop, dan kom je erachter dat Mijnheer Land Rover, waarschijnlijk wegens bezuinigingen, ramen in de Defenders heeft geïnstalleerd van 4 mm dikte terwijl de Series 5 mm dikke ramen heeft.

Ramen zullen voor een Defender dus iets ruimer in de geleiders zitten als je deze vervangt.

Het blijft een Land Rover dus zo strak hoeft alles niet al is voor het beste eind resultaat kritisch werken en niet te gauw tevreden zijn.

 

Kees van den Tol

 

  • Eerder gepubliceerd in de Overdrive