Series 2 ruitenwissermotor

‘n Toornige ‘Wip-Wap’

Als het donker is, kom je er achter dat je koplamp kapot is. Als het regent kapt plots de ruitenwisser er mee. Je had het al kunnen zien aankomen. Immers, soms klapte de ruitenwisser aan het einde van zijn slag ineens nog een stukje door. Gelukkig heeft meneer Lucas, in opdracht van meneer land Rover, in de Series 2 ruitenwissers geleverd die ook met de hand bedienbaar zijn. Je ziet, een Series brengt je altijd thuis, maar soms met wat extra hulp.

 

Thuis gekomen de ruitenwissermotor gedemonteerd en verder uit elkaar genomen. Maak daarbij eerst het afstandsblokje tussen motorhuis en voorruit los van het huis. Dan kun je beter bij de 3 moertjes (11/32 !, iets breder dan 8 mm) van het kapje. Dan direct al een in-stinkertje. Je maakt het beschermkapje aan de aandrijfzijde los en die wil er wel een stukje maar niet helemaal vanaf! Zit er een extreem miniscuul klipje om het ruitenwisser aandrijfasje. Dat houdt, met een revetje, de veer om de aandrijfas binnen de perken. Die veer zorgt er weer voor dat je de ruitenwisser uit de lock kunt trekken en weg kunt draaien naar zijn ruststand.

 

Met nu de kap weg, zie je de aandrijving van de ruitenwisser-as. Dat asje bestaat uit 2 delen. Een deel dat door het hele huis loopt (met het handbedienings-handle) en het (overigens holle) deel dat echt de wisser laat bewegen. Aan dit holle asje, aan de kant met de vertanding, is een aandrijfplaatje/-hefboompje bevestigd. De vertanding in dit aluminium hefboompje is het zwakke punt in de constructie. Op enig moment neemt het holle asje dit hefboompje niet meer mee: hij draait over de vertanding heen. Zoals te zien op de foto’s, lijkt dit asje al eens geplakt. Dit bij mijn weten (en zoeken) is dit hefboompje niet (meer) te krijgen. Namaken kan natuurlijk, maar is wel effe werk!

 

Maar tegenwoordig hebben we metaallijm! Wel nog beide vertandingen en directe omgeving goed schoonschrapen en ontvetten. Om de lijm nog wat extra houvast te geven, heb ik in de hefboomvertanding, met een staalnagel, een aantal ‘dutsjes’ getikt.
Hard tikken is niet nodig, het is maar aluminium.

 

Daarna de vertanding op het holle asje en het hefboompje van 2-componenten lijm voorzien en netjes haaks op elkaar tikken. Een dop 11 of 12 of, zoals hier een remnippel steeksleutel (dikkere bek) kan daar mooi bij helpen. Let op: 1) de handbediening aan de binnenkant hoort 180 graden tegenover het hefboompje te staan (dan wijst hij straks keurig naar boven). 2) de kraag van het bronzen bus in het oog van het hefboompje moet naar buiten/boven/ruitzijde wijzen.
Laat het geheel zeker een uur of 4, maar beter een nacht, uitharden.

 

Dan wordt het tijd de ruitenwisser aandrijving weer in elkaar te zetten (omgekeerde volgorde). Wellicht wel wat vet bijsmeren op de aandrijving.
Weer op de plek te monteren en aan sluiten maar.

Wip-wap, wip wap, wip- wap. Tja ………………, maar nu regent ’t niet meer…………. maar dat gaat ‘goed’ komen.

 

Groetjes,

 

Ad Smulders

Overdrive – 2017