Forward control 101

Land Rover Forward Control 101″

een bijdrage van: Rob & Jeroen de Vries

De Land Rover Forward Control wordt ook wel de F.C genoemd

De 101″ Forward Control is ontwikkeld omdat het Engelse leger behoefte had aan een terreinvaardig voertuig dat een groter laadvermogen had dan een standaard Bonnet Control Land Rover.
Bovendien moest er bijv. een kanon of een aangedreven aanhanger getrokken kunnen worden. Omdat Land Rover ervaring had met de hiervoor beschreven 109″ en 110″ F.C.’s en inmiddels beschikte over de techniek van de Range Rover konden zij de 101″ ontwikkelen.
Zoals gebruikelijk gingen de techneuten van Land Rover eerst even winkelen in de reeds bestaande magazijnen, en na een half uurtje kwamen zij terug met de 3.5 liter v8 en permanent 4 wheeldrive 4-versnellingsbak uit de Range Rover.

Verder namen zij de Salisbury achter- en vooras van de 109″ Bonnet Control in 1-tons uitvoering mee. Deze moesten echter wel net zo breed worden als de Rover assen van de Range Rover. De trommelremmen zaten ook op de eerdere F.C.’s en gewone 6-cylinder Land Rovers. Ook diverse elektrische componenten werden al eerder op (militaire) Land Rovers gebruikt.
Nadat het 3-jarig dochtertje van de ontwerper de bodystyling had gedaan (het leger is gebaat bij eenvoud) ging men aan de slag. De wielbasis van 101″ vloeit voort uit het feit dat men uitging van Range Rover techniek (100″). Bovendien was in het verleden al duidelijk geworden dat de 109″ en 110″ F.C.’s voor het leger niet wendbaar genoeg waren. Het chassis bestaat uit 2 evenwijdige, rechte(!!), langsliggers zonder extra subframe. Hoewel de Range Rover reeds schroefveren had, plaatste men de 101″ op speciaal ontwikkelde bladveren. De wielen waren voorzien van 9.00X16″ banden. De velgen waren een unicum voor Land Rover, deze hadden als eerste en tot nog toe enige 6 gaten voor de bevestiging op de naaf.
In 1972 werden de eerste prototypes gepresenteerd: de General Service (GS) versie. Deze waren voorzien van een softtop en een 12 of 24 volts installatie.
Na beproevingen door het leger werd in 1975 met de productie gestart. Omdat het leger ook andere functies ging bedenken voor hun nieuwste aanwinst, volgden al snel een ambulanceversie, een radiowagen (FFR – Fitted For Radio) en enkele specialistische versies.
In 1978 werd de productie gestaakt na een totaal van ongeveer 2500 stuks. De 101″ bleef echter tot medio jaren ’90 in gebruik, o.a. in de Golfoorlog.

Grappig detail

De 101″ is de snelste bladgeveerde standaard Land Rover ooit gebouwd, topsnelheid: 78 oorverdovende en niersteenvergruizende mijlen per uur (ong. 125 km/h). Voor uw hart is het verstandiger om de kruissnelheid van 80 tot 90 km/h aan te houden. Alleen de latere 109″ v8 (stage one) was tot vergelijkbare prestaties in staat.

Tips voor de aspirant koper

Een groot aantal onderdelen zijn specifiek voor deze auto’s ontworpen en daardoor lastig te krijgen en/of duur. Bijv. stuurkogels, stuurkolommen, oliekoelers, bepaalde remdelen, veerpakketten, aandrijfassen, kachels en eventuele lieren wijken af van standaard onderdelen.
Het is dan ook raadzaam lid te worden van een Engelse 101″ club. Deze weten vaak waar 2e hands onderdelen te krijgen zijn en laten soms zelfs bepaalde onderdelen namaken.

Tenslotte nog wat technische gegevens op een rijtje:
Motor 3528CC V8 benzine
Vermogen 135 bhp @ 4750 tpm
Koppel 205 lb ft @ 3000 tpm
Topsnelheid 125 km/h
0-100 km/h waarschijnlijk dezelfde dag nog!
Verbruik: aandelen Shell zullen flink stijgen. (gem. 25 tot 35 ltr/100 km.)
Versnellingsbak 4 vooruit 1 achteruit in hoge en lage gearing.