Forward control 109/110

Land Rover – Forward Control 109 2A en 2B

een bijdrage van: Jaap In de Betouw

De Land Rover Forward Control wordt ook wel de F.C genoemd.
De reden dat er een Forward Control gemaakt moest worden, was de behoefte aan meer laadvermogen met behoud van de terreinwaardigheid en met de mogelijkheden van de reeds bestaande Land Rovers.

Er zijn drie types F. C. gemaakt en de productiejaren waren:
– De F.C. 109 2A 1962 tot 1966
– De F.C. 109 2B (110) 1966 tot 1972
– De F.C. 101 1975 tot 1978

De Forward Control 2A kon gebouwd worden als er gebruik gemaakt werd van de bestaande componenten die reeds op de fabriek aanwezig waren voor de productie van de Land Rover. Dat is ook de reden dat er een chassis van de Land Rover 109 werd gebruikt. Door middel van een verhoogd hulpframe en een verlenging aan de voorzijde, komen de cabine naar voren plaatsen en klaar zei meneer Rover tegen meneer Land. Maar zo makkelijk was het niet; er kwam al in 1966 een verbeterde versie: de F.C. 2B

De uiterlijke verschillen

De uiterlijke verschillen tussen de 2A en de 2B zijn niet groot. Het eerste wat opvalt zijn de koplampen. Bij de 2A zijn die op halve hoogte van de grill geplaatst en bij de 2B vindt men deze strak boven de bumper.
De spiegels van de 2A zijn bevestigd op het scharnierpunt van de voorruit. Bij de 2B zijn deze op de deurscharnieren geplaatst. Een leuk detail zijn de achterspatborden. Zijn het bij de 2B losse rechte plaatjes, bij de 2A zien we mooi gevormde spatborden.

De grote technische verschillen tussen de 2A en 2B

De versnellingspook staat bij de 2B tussen de twee stoelen door de motorkap heen. Bij de 2A komt deze door de vloer aan de rechterzijde. Beide hebben de gele en de rode handel rechts door de vloer. Beide types hebben ook maar twee stoelen, de middelste ontbreekt; dat is de motorkap geworden. De achteras van de 2A is als bij de bonnet controle boven de veren bevestigd en bij de 2B onder de veren. De 2A wordt uitgevoerd met een roveras en op verzoek met een E.N.V. De 2B was standaard met de E.N.V. uitgevoerd. De 2B heeft standaard stabilisatiestangen en de 2A niet.

De FC 101 is totaal verschillend van de twee 109 types. Deze is vanzelfsprekend 8″ korter en is met totaal nieuwe componenten gebouwd in opdracht van het Engelse leger en heeft nergens overeenkomsten met de 109 2A en 2B.

Ik ben zelf de gelukkige eigenaar van een F.C. 2A 6 Cilinder 1963