Stage One

Series 3 ‘Stage One’

Door: Harry Woker

Wat is een Stage One?

Een Stage One is een 109-inch bladgeveerde Land Rover Series 3 met een V8 benzinemotor en permanente 4-wiel aandrijving. Deze variant is slechts gebouwd in de periode 1979-’83, vnl. om marktaandeel terug te winnen van 4×4’s van Japanse makelij, zoals de Toyota Land Cruiser.

Een Stage One heeft t.o.v. een normale Series 3 de volgende belangrijke verschillen:
– V8 benzinemotor (versus een 4-cilinder benzine of dieselmotor)
– permanente 4-wiel aandrijving (versus inschakelbare 4-wiel aandrijving)
– middendifferentieel
– LT95 versnellingsbak (versus een LT76 versnellingsbak)
– een geheel andere grill (net zo vlak als bij een Land Rover Defender)

Overigens is er in 1982 initieel voor de politie van Trinidad & Tobago een 25-tal Stage One’s gemaakt op 88-inch basis. Slechts enkelen zijn daarvan terug te vinden in Engeland en het Caribische gebied.

Waar komt de naam ‘Stage One’ vandaan?

Land Rover werd in 1978 losgeweekt van British Leyland en kreeg in eerste instantie (Stage One) een investeringskapitaal van 30 miljoen pond van de Britse regering om de Series 3 te verbeteren. De keuze om de V8 motor uit de Range Rover (en de militaire Land Rover ‘101’) alleen in de 109-inch te plaatsen was een praktische: een 109-inch heeft grotere remtrommels dan een 88-inch en alleen op die wijze was een acceptabele remweg mogelijk. Desondanks werd de V8 van de Stage One ‘geknepen’: een Range Rover heeft meer Pk’s en meer koppel; een Stage One heeft echter zijn maximale koppel bij een lager toerental. Een Stage One heeft 91 PK en een max. koppel van 225 Nm bij 2000 toeren, waarbij een Range Rover uit die tijd 132 PK en een max. koppel van 250 Nm bij 2500 toeren had.
De daaropvolgende financiële injectie in Land Rover Ltd. vond plaats onder de minder bekende term ‘Stage 2’ en betrof de ontwikkeling van de schroefgeveerde Land Rovers: de Land Rover 110, de 90 en later de 127. Deze werden pas vanaf 1990 Defenders genoemd.

Aankoop, waar op te letten?

Omdat er aftermarket bijna altijd andere motoren in een Land Rover Series in te bouwen zijn (ook andere V8’s), is het goed te weten dat een originele Stage One de volgende kenmerken moet hebben:
– Het V8 motornummer moet beginnen met ’10G’ of ’11G’. Ziet u bijvoorbeeld het nummer 14G00345, dan is dit wel een “laag compressie” blok, maar uit een V8 Defender.
– Het chassisnummer moet beginnen met ‘SALLBC’ gevolgd door een ‘A’ (utility) of ‘M’ (stationwagon) en daarna volgt er een ‘V’ (V8). Dus zoiets als SALLBCAV…….
– Gedurende de eerste 2 productiejaren hadden ze ter weerszijden van de carrosserie plakletters met ‘LAND-ROVER V8’.

De Stage One’s verzameld binnen de DLRR

Aangezien de 109-inch V8 tegelijkertijd in elkaar gezet werd met de gewone Series 3 varianten, is helaas niet bijgehouden hoeveel er uiteindelijk zijn gemaakt. Op basis van internet bronnen wordt aangenomen dat er toentertijd ca. 500 exemplaren naar Nederland, 32 naar België en enkele naar Luxemburg geëxporteerd zijn.
Andere belangrijke afzetmarkten waren Zwitserland, Irak (militaire varianten!) en andere landen in het Midden-Oosten.
De DLRR leden hebben ca. 11 Stage One’s in bezit, veelal in de uitvoering Stationwagon of pick-up.